Algemeen
Het punt/de vraag die ik heb staat niet genoemd hier in de FAQ!
Als u een vraag, probleem, opmerking of suggestie heeft en deze FAQ kan u daarbij niet verder helpen dan verzoeken wij u om contact met ons op te nemen. Hiervoor kunt u het contactformulier op deze site gebruiken.
Mocht u daarbij uw punt graag in de FAQ vermeld zien, waardoor het voor een volgende persoon wel gemakkelijk te vinden zal zijn dan kunt u dit tevens in uw contact met ons aangeven.
Is jullie registratie conform de regels van de Belastingdienst?
Ja, onze rapportages zijn volledig conform de door de Belastingdienst gestelde regels. U kunt RitMeter dan ook gebruiken om uw kilometerregistratie bij te houden en daarmee bijtelling te voorkomen.
Welke mobiele platformen ondersteunen jullie?
Wij bieden de RitMeter diensten aan via verschillende apps en het RitMeter webportaal.
Onze apps zijn beschikbaar voor:
- Android
- iOS
Wat kan ik doen om mijn adressen te beheren?
Adres beheer RitMeter:
Hoe favoriete adressen instellen? Zodat u binnen een paar honderd meter altijd het juiste adres getoond krijgt?
U vind de video uitleg op: adres beheer in RitMeter
Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
E-mailadres wijzigen:
Om uw e-mailadres te wijzigen dient u ons een e-mail te sturen met het verzoek om het e-mailadres dat is gekoppeld aan uw account aan te passen. U kunt dit doen door direct te sturen via het contactformulier of via een directe e-mail aan info@ritmeter.nl.
De gegevens die u ons daarbij dient door te geven zijn: uw huidige e-mailadres en uw nieuwe e-mailadres. U kunt hiervoor bijvoorbeeld het onderstaande formaat gebruiken.
Geacht RitMeter team,
Graag zou ik mijn e-mailadres willen laten wijzigen.
Mijn huidige e-mailadres is: {Uw huidige e-mailadres}, zou u dit kunnen aanpassen naar: {Uw nieuwe e-mailadres}?
Bij voorbaat dank.
Tip: Als u niet (zeker) weet welk e-mailadres er momenteel aan uw account is gekoppeld, dan kunt u dit vinden in de RitMeter app volgens onderstaande stappen.
- Start uw RitMeter app
- Ga naar Instellingen
- Scroll naar beneden
- Onder het kopje “Info” staat [RitMeter – Emailadres]
- Het e-mailadres dat hier staat is het huidige e-mailadres dat is gekoppeld aan uw RitMeter account
Voor het wijzigen van overige (persoonlijke) gegevens, kunt u de stappen volgen zoals deze staan beschreven in deze FAQ onder het kopje Webportaal -> “Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?”
Is het met RitMeter mogelijk om met meerdere gebruikers voor één of meer voertuigen te registreren?
Ja met RitMeter kunt u gezamenlijk voor voertuigen de kilometers registreren waarbij elke persoon gebruik maakt van zijn/haar eigen device.
Gezamenlijk voertuigen registreren:
Het samen registreren voor voertuigen waarbij iedere gebruiker registreert via het eigen device is mogelijk met een RitMeter Enterprise abonnement. Als de gebruikers beschikken over het RitMeter Enterprise abonnement dan worden de kilometerstanden automatisch gesynchroniseerd bij het delen van voertuigen. Hierdoor kunt u samen voertuigen gebruiken waarbij u simpelweg de RitMeter app start en deze (na synchronisatie) direct op de hoogte is van de actuele kilometerstand van het desbetreffende voertuig.
Wij hebben meerdere gebruikers/bedrijven die op deze manier gezamenlijk voertuigen berijden, hiervan de kilometers registreren en dit ook duidelijk in de gezamenlijke rapportage inzichtelijk hebben.
Welke informatie levert dit voor u:
Het gebruik maken van een RitMeter Enterprise abonnement levert de gebruikers onder andere het volgende op:
- Elke gebruiker ontvangt wekelijks en maandelijks een eigen rapportage, hierin staan de door hem/haar zelf geregistreerde ritten
- Data van het voertuig zoals de kilometerstand wordt automatisch gesynchroniseerd, hierdoor hoeft een volgende berijder van het voertuig slechts de app te starten en weet de app van deze persoon de stand van het voertuig (mits de voorgaande berijder de eindstand heeft gecontroleerd en/of correct ingevuld)
- Degene die beschikt over het recht om de groepsrapportage te openen, kan in deze rapportage alles zien. Dus van elke berijder overzichtelijk de informatie zoals de desbetreffende gebruiker dit ook in zijn persoonlijke rapportage ontvangt. Daarnaast geeft de groepsrapportage een overzicht van afwijkend declaratie-/registratiegedrag weer (zie hiervoor de voorbeeldrapportage)
Extra voordeel:
Alleen voor gebruikers die kilometers registreren hoeft betaald te worden binnen het abonnement. Als u een persoon binnen uw bedrijf heeft die wel inzicht dient te hebben in de groepsrapportage (zoals bijvoorbeeld iemand met een administratieve functie) die geen kilometerregistratie behoeft te doen dan kan deze persoon gratis worden toegevoegd, zo hoeft u dus niet te betalen voor de persoon die geen kilometers registreert.
Aanvraagformulier RitMeter Enterprise:
Wij willen u graag verwijzen naar het Aanvraagformulier voor RitMeter Enterprise deze kunt u invullen voor de gebruikers zoals deze op uw situatie van toepassing zijn. Als er een beheerder is die geen gebruik maakt van de RitMeter app/geen kilometers registreert dan zal dit account gratis zijn. Dit is tevens aan te geven en uit te rekenen middels het Aanvraagformulier. Verder kunt u op het formulier voor elk van de gebruikers aangeven of deze in staat dient te zijn om de gezamenlijke rapportage te openen.
Zodra wij het desbetreffende formulier ingevuld en ondertekend hebben ontvangen zullen wij de accounts en het voertuig aanmaken en koppelen. Als dat gedaan is, dan versturen wij tevens de factuur voor het abonnement.
Meer informatie online:
Voor meer informatie over het RitMeter Enterprise abonnement, verwijzen wij u naar het document met de beschrijving van RitMeter Enterprise. Voor meer informatie over RitMeter willen wij u verwijzen naar de RitMeter website en de RitMeter downloadpagina.
Zijn er ook handleidingen voor RitMeter?
Ja, er zijn handleidingen voor RitMeter verkrijgbaar. Voor elk van de drie platformen (iOS, Android en Windows Phone) is zowel een geschreven als een videohandleiding (voorbeeldvideo) beschikbaar.
RitMeter beschikt derhalve over de volgende handleidingen:
- Geschreven handleiding voor RitMeter op iOS
- Geschreven handleiding voor RitMeter op Android
- Geschreven handleiding voor RitMeter op Windows Phone
- Videohandleiding voor RitMeter op iOS (voorbeeldvideo van het gebruik)
- Videohandleiding voor RitMeter op Android (voorbeeldvideo van het gebruik)
- Videohandleiding voor RitMeter op Windows Phone (voorbeeldvideo van het gebruik)
Alle bovenstaande handleidingen kunt u aantreffen onder het tabblad [Handleidingen] op deze FAQ.
Rapportages
Ik heb mijn ritten aangepast na het ontvangen van een week/maandrapportage, krijg ik een nieuwe rapportage?
Het versturen van een week- of maandrapportage gebeurt geautomatiseerd in een nieuwe week of maand. Hierbij is de voorgaande week/maand afgelopen, maakt het RitMeter systeem een rapportage van deze periode en verstuurt deze naar u als gebruiker.
Wanneer u naar aanleiding van de ontvangen rapportage een aanpassing doet zult u niet automatisch een nieuwe rapportage ontvangen. Wel kunt u via het RitMeter webportaal zelf een nieuwe rapportage genereren om zo toch de aangepaste data in rapportvorm te verkrijgen, dit doet u door deze stappen te volgen:
- Hoe maak ik een Excel rapportage aan?
- Hoe maak ik een PDF (maand)rapportage aan?
Beide punten zijn te vinden onder het tabblad [Webportaal] op deze FAQ.
RitMeter Webportaal
Hoe voeg ik een vergeten rit toe? Hoe tellen tellerstanden door?
Nieuwe rit toevoegen via het RitMeter webportaal:
Het aanmaken van een vergeten rit kunt u doen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door te klikken op [Mijn RitMeter], daar uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Ritten].
- Klik vervolgens op de knop [Nieuw rit toevoegen] om het aanmaken van een rit te starten.
Doortellen tellerstanden:
Het doortellen/automatisch aanpassen van de kilometerstanden is iets waarvoor we jammer genoeg tot op heden nog geen goede oplossing hebben gevonden. Doordat de RitMeter app in verschillende situaties wordt gebruikt en niet altijd een dergelijke doortelling en/of aanpassing is gewenst zorgt dit ervoor dat het een lastig te verwerken punt blijft.
Wel hebben wel een handige tool waarmee u makkelijk de ritten kunt doorlopen en kunt corrigeren.
Voorbeeld: U heeft deze ritten gereden, en u bent vergeten om een rit op 3-5-2022 toe te voegen.
Hierbij het voorbeeld van de invoer van uw vergeten rit op 3-5-2022:
Bij het invoeren ziet u wanneer de voorgaande rit en volgende rit zijn aangekomen en vertrokken (in het rood), bij de tellerstanden staat er links van de invoer een knop (in het geel) wanneer de ingevulde afstand afwijkt van de berekening. Als u op deze knop druk dan wordt de berekende waarde overgenomen. Bij het invoeren van de vergeten rit dient u deze knop niet aan te klikken. De berekende teller is 740, dit klopt. Echter dienen nu de vervolg ritten nagelopen te worden als u deze niet via de RitMeter APP heeft gecorrigeerd met de teller in uw voertuig.
Vervolg rit corrigeren door 5-5-2022 (1) openen en te corrigeren:
Hier is nu uw nieuwe rit zichtbaar geworden: Aankomst 3-5-2022 om 9:40 (in het rood) en teller 740 (in het geel). Als de waarde op de knop correct is met uw voertuig dan klikt u deze waarde aan en zal deze overgenomen worden op de nieuwe rit:
Na aanklikken berekende vertrek teller stand:
Daarna klikt op de knop [Opslaan] om de correctie te bevestigen.
Nu ziet u dat er een afwijking is ontstaan met uw volgende rit. Dit kunt u op precies dezelfde manier controleren en corrigeren door de volgende rit te openen.
Hoe RitMeter te gebruiken zodat dit probleem niet ontstaat:
Als u bij 1 rit per dag controleert of uw kilometerteller klopt met de teller in RitMeter dan heeft u nooit een grote afwijking.
Het achteraf bijwerken betekend dan alleen de ontbrekende rit tussen voegen of kilometers aanpassen.
Hoe voeg ik een nieuw voertuig toe?
Nieuw voertuig toevoegen via het RitMeter webportaal:
Het aanmaken van een nieuw voertuig kunt u (naast de app) ook doen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door te klikken op [Mijn RitMeter], daar uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Voertuigen].
- Klik vervolgens op de knop [Nieuw voertuig toevoegen] om het aanmaken van een voertuig te starten.
- Vul vervolgens alle gegevens van het voertuig in en klik op de knop [Opslaan], daarmee is het voertuig aangemaakt.
- Als u de eerstvolgende keer uw telefoon start en u wacht tot de synchronisatie is voltooid, dan heeft u het voertuig dat u via het RitMeter webportaal heeft aangemaakt ook op uw telefoon staan. En kunt u deze gebruiken.
Hoe maak ik een Excel rapportage aan?
Excel rapportage genereren:
Het aanmaken van een Excel rapportage dient u te doen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Rapporten].
- Onder het kopje “Excel Rapportage” kunt u een Excel rapportage aanmaken. In het geval van een betaald account kunt u zelf een periode (start- & einddatum) invullen van de ritten die in de rapportage worden opgenomen. Als u echter een gratis (proef)account heeft staat dit vast en ontvangt u automatisch de rapportage van de eerste drie weken.
- Klik vervolgens op de knop [Rapport genereren] om het rapport te genereren.
Hoe maak ik een PDF (maand)rapportage aan?
PDF (maand)rapportage genereren:
Het downloaden van een PDF (maand)rapportage kunt u doen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Rapporten].
- Onder het kopje “Maand Rapporten” kunt u een PDF (maand)rapportage downloaden.
- Selecteer de maand waarvan u het rapport wilt verkrijgen, dit zorgt ervoor dat u het rapport kunt downloaden/openen.
- Let op: Als u de actuele maand selecteert, zal het rapport gevuld zijn tot de datum waarop u dit rapport download/opent.
Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
Invoeren/aanpassen van persoonlijke gegevens:
Om uw persoonlijke gegevens in te voeren in uw RitMeter account kunt u de onderstaande stappen volgen. Het is hierbij niet vereist om een specifiek abonnement te hebben, dus of u een Proef-, Pro of Enterpriseabonnement tot uw beschikking heeft, deze gegevens kunt u invullen.
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Uw account” op het menu item [Persoonlijke gegevens].
- Hier ziet u de overzichtspagina met uw persoonlijke gegevens.
- Bewerk uw gegevens en klik vervolgens op de knop [Opslaan].
- Het enige dat u niet zelf kunt aanpassen is uw e-mailadres, dit dient u bij ons te verzoeken waarna wij het voor u zullen wijzigen. Zie hiervoor in deze FAQ onder het kopje Algemeen -> “Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?”
Ik wil een rit die ik heb geregistreerd bekijken/controleren, hoe doe ik dit?
Rit bekijken via het webportaal:
Het bekijken van een geregistreerde rit kunt u doen via de app of (achteraf) doen via het RitMeter webportaal. Bij het bekijken van een rit via het RitMeter webportaal heeft u tevens de mogelijkheid om de desbetreffende rit te bewerken. Het bekijken van de ritten kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Ritten].
- Selecteer een jaar, maand of week waarvan u een rit wilt zien.
- Klik vervolgens op de rit die u wenst te bekijken om deze te openen.
- Daar kunt u de gegevens van de rit inzien en desgewenst bewerken.
Kan ik een rit registreren via het webportaal?
Rit registreren via het webportaal:
Het aanmaken van een nieuwe rit kunt u naast automatisch met de app ook (achteraf) doen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Ritten].
- Klik vervolgens op de knop [Nieuwe rit toevoegen] om het aanmaken van een rit te starten.
- Vul vervolgens alle gegevens van de rit in en klik op de knop [Opslaan], daarmee is de rit aangemaakt.
- Als u de eerstvolgende keer uw telefoon start en u wacht tot de synchronisatie is voltooid, dan heeft u de ritten die u via het RitMeter webportaal heeft aangemaakt ook op uw telefoon staan.
Hoe kan ik een rit verwijderen/bewerken?
Rit verwijderen/bewerken via het webportaal:
Het verwijderen of bewerken van een rit kunt doen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Ritten].
- Selecteer de rit die u wilt verwijderen of aanpassen.
- Als u wilt verwijderen: Klik vervolgens op de knop [Verwijder] om de gekozen rit te verwijderen van de RitMeter servers. Let op!: Het verwijderen is definitief, eenmaal verwijderde ritten kunnen niet worden teruggehaald.
- Als u wilt aanpassen: Bewerk de gegevens van de rit naar uw wens en klik op de knop [Opslaan], daarmee is de rit aangepast.
- Als u de eerstvolgende keer uw telefoon start en u wacht tot de synchronisatie is voltooid, dan heeft u de ritten die u via het RitMeter webportaal heeft aangepast ook correct op uw telefoon staan.
Ik wil de gegevens van mijn voertuig aanpassen, hoe doe ik dit?
Voertuig bewerken via het webportaal:
Het bewerken van een voertuig kunt u (naast de app) ook doen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Mijn RitMeter” op het menu item [Voertuigen].
- Selecteer nu het voertuig dat u wilt bewerken.
- Verander de gegevens van het voertuig die u wilt bewerken en klik op de knop [Opslaan], daarmee zijn de wijzigingen doorgevoerd.
- Als u de eerstvolgende keer uw telefoon start en u wacht tot de synchronisatie is voltooid, dan heeft u de aangepaste gegevens van het betreffende voertuig ook op uw telefoon staan en kunt u deze gebruiken.
RitMeter app voor iOS
Hoe voeg ik een nieuw voertuig toe?
Nieuw voertuig toevoegen via de RitMeter app voor iOS:
Let op! Pas nooit het kenteken van een voertuig aan! Maak altijd een nieuw voertuig! Als het kenteken wordt aangepast dan klopt uw oude rittenregistratie niet meer. Wanneer u een nieuw voertuig heeft aangemaakt kunt u zonder problemen het oude voertuig verwijderen, het oude voertuig blijft altijd bestaan in reeds bestaande rittenregistratie.
Het aanmaken van een nieuw voertuig kunt u in de iOS app doen volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Start de RitMeter app.
- Druk op de knop [Instellingen] (met de afbeelding van twee tandwielen).
- Scroll naar beneden tot u bij de kop “Voertuigen” bent.
- Klik vervolgens op de knop [Voertuigen beheren].
- Op de pagina waar u dan komt, klikt u op de knop [Nieuw voertuig toevoegen] om het aanmaken van een voertuig te starten.
- Vul vervolgens alle gegevens van het voertuig in en klik op de knop [Opslaan], daarmee is het voertuig aangemaakt.
Mijn RitMeter app voor iOS gedraagt zich vreemd/geeft problemen wat kan ik doen?
Uw apparaat herstarten:
Als u een iOS apparaat in gebruik heeft en deze gedraagt zich vreemd, niet naar behoren of anders dan u gewend bent, dan raden wij u allereerst aan om te proberen of het herstarten van uw device de problemen oplost. Een volledige herstart van het toestel doet u door:
- De aan-/uitknop ingedrukt te houden en het apparaat uit te zetten
- Als het device volledig uit staat, de aan-/uitknop ingedrukt houden om het apparaat weer aan te zetten. Geef het hierbij even de tijd/gelegenheid om volledig op te starten en de verbindingen te leggen (zoals bijvoorbeeld Wi-Fi en Bluetooth)
Het herstarten van het apparaat is een extreem ‘simpele’ maar doorgaans doeltreffende oplossing voor problemen met iOS devices. Als dit echter niet helpt, lees dan hieronder verder voor een reset van de RitMeter app.
Om uw RitMeter app een volledige reset te geven waarbij uw gegevens uit de app worden verwijderd en u zich opnieuw kunt aanmelden, kunt u gebruik maken van de ‘cache reset’.
RitMeter app/cache resetten:
Kunt u eens proberen om de RitMeter app geheel te resetten/vernieuwen volgens onderstaande stappen:
Stappenplan:
- Start uw RitMeter app
- Forceer een synchronisatie van de RitMeter app, dit doet u door de rittenlijst naar beneden te slepen. Wacht vervolgens tot de tekst onderin beeld aangeeft dat de synchronisatie is voltooid.
- U dient eerst te controleren of al uw ritten aanwezig zijn op het RitMeter webportaal. Als dit niet het geval is, dan verzoeken wij u om de ritten vanuit uw telefoon over te nemen zodat u deze via het RitMeter webportaal kunt invullen.
- Ga naar de Instellingen (knop rechtsonderin)
- Scroll helemaal naar beneden, daar ziet u het kopje “RitMeter Data”
- Klik daar op de knop [RitMeter cache verwijderen]
- Vervolgens krijgt u een melding over de gevolgen van deze actie, klik daar op [Ja]
- Nu sluit uw RitMeter app zichzelf af en heeft alle data die erin stond verwijderd.
- Daarna uw telefoon geheel uit te zetten en opnieuw opstarten.
- Zodra u nu uw RitMeter app weer opstart, kunt u opnieuw inloggen (met het zelfde e-mailadres en wachtwoord) en werkt uw app als zijnde een verse installatie
Belangrijk:
- Gebruik altijd het zelfde e-mailadres, anders maakt u een nieuw RitMeter account aan.
- Zodra u de RitMeter app na de vernieuwing opstart, raden wij aan om te controleren of alle instellingen goed staan. Wanneer dit niet het geval is, pas deze dan aan zodat u hierna verder kunt met de correcte instellingen en informatie.
iOS Platform
Hoe weet ik of ik de meest recente iOS versie voor mijn device gebruik?
Controleer en Update iOS:
Als u geen gebruik maakt van de meest recente versie van iOS of als u niet zeker weet of dit het geval is dan kunt u dit controleren en updaten. Dit doet u door onderstaande stappen te volgen:
- Ga naar iOS Instellingen.
- Klik in de lijst op Algemeen (bovenste optie van het 3e ‘blok’).
- Klik op Software Update en volg de instructies op uw device.
Ik wil graag aan andere iOS gebruikers laten weten wat ik van de RitMeter app vind!
Als u graag aan andere iOS gebruikers wilt laten weten wat u van de RitMeter app vind (positief of negatief), dan kunt u een recensie plaatsen in de App Store. Een recensie aldaar is voor iedereen zichtbaar die de RitMeter app opzoekt in de App Store.
Apple App Store review plaatsen:
Het plaatsen van een recensie van de RitMeter app doet u als volgt:
- Open de App Store (op uw iOS device)
- Klik op [Zoek] (de knop met de afbeelding van een loep)
- Tik in het zoekveld in: “ritmeter” en klik vervolgens op de knop [zoek] (blauwe knop rechtsonder op het toetsenbord)
- Zoek in de lijst met apps die dan verschijnt naar “RitMeter” en klik op het logo of de naam
- Dit opent de App Store pagina van de RitMeter app, ga hier naar het tabblad [Recensies]
- Onder het kopje “App-Store klantrecensies” klikt u op [Schrijf recensie]
- Vervolgens dient u in te loggen met uw AppleID om te verifiëren dat u daadwerkelijk de persoon bent die de recensie schrijft
- Hierna kunt u een recensie schrijven, hierbij vult u in:
- Het aantal sterren dat u aan de RitMeter app toekent (op een schaal van 5)
- Een naam, dit hoeft niet uw echte naam te zijn
- De titel die u aan de recensie wilt meegeven
- De tekst van de recensie, hier heeft u de mogelijkheid om uw ervaringen en meningen te plaatsen
RitMeter app voor Android
Hoe voeg ik een nieuw voertuig toe?
Nieuw voertuig toevoegen via de RitMeter app voor Android:
Let op! Pas nooit het kenteken van een voertuig aan! Maak altijd een nieuw voertuig! Als het kenteken wordt aangepast dan klopt uw oude rittenregistratie niet meer. Wanneer u een nieuw voertuig heeft aangemaakt kunt u zonder problemen het oude voertuig verwijderen, het oude voertuig blijft altijd bestaan in reeds bestaande rittenregistratie.
Het aanmaken van een nieuw voertuig kunt u in de Android app doen, volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Start de RitMeter app.
- Druk op de knop [Instellingen] (met de afbeelding van twee tandwielen).
- Scroll naar beneden tot u bij de kop “Voertuigen” bent.
- Klik vervolgens op de knop [Voertuigen beheren].
- Op de pagina waar u dan komt, klikt u op de knop [Nieuw voertuig toevoegen] om het aanmaken van een voertuig te starten.
- Vul vervolgens alle gegevens van het voertuig in en klik op de knop [Opslaan], daarmee is het voertuig aangemaakt.
De RitMeter app geeft problemen op Android 5.0|Lollipop
Als u een Android device heeft met Android 5.0/Lollipop dan kan het zijn dat uw RitMeter app problemen geeft. Dit komt voor bij de gebruikers die updaten van Android versie (bijvoorbeeld van Android 4.4 -> 5.0).
Wij moeten u melden dat wij inderdaad op de hoogte zijn van dit vervelende feit. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat RitMeter ooit is ontwikkeld voor één van de eerste versies van Android. Wij ondersteunden zeer lang terug tot versie 1.6 en sinds de ‘meldingen/stilsta detectie’ ondersteunen we Android 2.2 als laagste versie.
Nieuwe runtime:
Met Android 5.0 is echter een nieuwe zogenaamde ‘runtime’ (ART i.p.v. Dalvik) geïntroduceerd. Hierdoor werkt het Android systeem vanaf 5.0 op de achtergrond flink anders dan eerdere versies en is deze derhalve niet in staat om goed om te gaan met de RitMeter app wanneer u de Android versie op uw telefoon een update geeft.
Nieuwe RitMeter onderweg:
Wij zijn momenteel zeer druk met het vernieuwen/herschrijven van de RitMeter app voor Android. Ook de RitMeter app heeft de laatste tijd grote veranderingen (op de achtergrond) ondergaan en deze veranderingen zijn we ook naar de Android app aan het brengen. Dit betekent dat wij spoedig RitMeter voor Android versie 2.2 zullen uitbrengen. Hierbij blijft het uiterlijk van de RitMeter app gelijk maar zal deze op de achtergrond sneller en stabieler werken waarbij we vele verbetering aan de algehele werking doorvoeren en ons ook gaan richten op zaken zoals de huidige Android 5.0 problemen. Er wordt dus reeds druk gewerkt aan een oplossing. Voor nu kunt u de onderstaande instructie gebruiken om uw probleem op te lossen.
Herinstallatie:
Zou u willen proberen om de gehele RitMeter app van uw telefoon te verwijderen en vervolgens opnieuw te downloaden en installeren. Door de nieuwe runtime zijn er koppelingen van RitMeter naar het Android systeem blijven verwijzen naar de voorgaande Android (4.4.x) versie waardoor er zaken verkeerd lopen. Voor de herinstallatie kunt u de onderstaande stappen doorlopen.
Stappenplan:
- Forceer een synchronisatie van de RitMeter app, dit doet u door:
- De RitMeter app volledig af te sluiten als deze nog open is (controleer ook de ‘recente apps’). Het volledig afsluiten van de app doet u door gebruik te maken van de back knop op uw toestel, Let op!: Niet afsluiten middels de homeknop aangezien RitMeter daarmee niet volledig wordt afgesloten.
- Vervolgens de RitMeter app weer op te starten, hiermee start automatisch een synchronisatie.
- U dient eerst te controleren of al uw ritten aanwezig zijn op de RitMeter website. Als dit niet het geval is, dan verzoeken wij u om de ritten vanuit uw telefoon over te nemen zodat u deze via de website kunt invullen.
- Dan de RitMeter APP geheel verwijderen van uw telefoon.
- Vervolgens dient u uw telefoon geheel uit te zetten en opnieuw opstarten.
- Als uw telefoon weer is opgestart kunt u RitMeter weer downloaden en installeren via de Google Play Store.
- Daarna kunt u RitMeter opstarten en inloggen met het zelfde e-mailadres en wachtwoord.
Belangrijk:
- Gebruik altijd het zelfde e-mailadres, anders maakt u een nieuw RitMeter account aan.
Zodra u de RitMeter app na het opschonen opstart, raden wij aan om te controleren of alle instellingen goed staan. Wanneer dit niet het geval is, pas deze dan aan zodat u hierna verder kunt met de correcte instellingen en informatie.
Android Platform
Mijn RitMeter app op Android is vastgelopen, wat kan ik doen?
Data van de RitMeter app verwijderen:
Wat wij u aanraden is om de data van uw RitMeter app te verwijderen, hierdoor geeft u de RitMeter app een reset:
Stappenplan:
- Forceer een synchronisatie van de RitMeter app, dit doet u door:
- De RitMeter app volledig af te sluiten als deze nog open is (controleer ook de ‘recente apps’). Het volledig afsluiten van de app doet u door gebruik te maken van de back knop op uw toestel, Let op!: Niet afsluiten middels de homeknop aangezien RitMeter daarmee niet volledig wordt afgesloten.
- Vervolgens de RitMeter app weer op te starten, hiermee start automatisch een synchronisatie.
- U dient eerst te controleren of al uw ritten aanwezig zijn op de RitMeter website. Als dit niet het geval is, dan verzoeken wij u om de ritten vanuit uw telefoon over te nemen zodat u deze via de website kunt invullen.
- Dan de RitMeter app geheel ‘schoonmaken’ op uw telefoon, dit doet u als volgt:
- Ga in Android naar “Instellingen”.
- Kies hier voor [Applicaties].
- Klik dan op [Applicaties Beheren].
- Selecteer “RitMeter” uit de lijst.
- Klik op de knop [Gegevens wissen] om alle data uit RitMeter te verwijderen.
- Vervolgens dient u uw telefoon geheel uit te zetten en opnieuw opstarten.
- Daarna kunt u RitMeter opstarten en inloggen met het zelfde e-mailadres en wachtwoord.
Belangrijk:
- Gebruik altijd het zelfde e-mailadres, anders maakt u een nieuw RitMeter account aan.
- Zodra u de RitMeter app na het opschonen opstart, raden wij aan om te controleren of alle instellingen goed staan. Wanneer dit niet het geval is, pas deze dan aan zodat u hierna verder kunt met de correcte instellingen en informatie.
Abonnementen
Ik wil een abonnement aanmaken/verlengen, hoe doe ik dit?
U kunt uw RitMeter abonnement eenvoudig online afsluiten/verlengen via “Mijn RitMeter”.
Abonnement aanmaken/verlengen:
Klik hier om direct een abonnement aan te maken.
Het aanmaken van een nieuw abonnement of het verlengen van een huidig abonnement dient u te doen via Mijn RitMeter. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
– Log in op Mijn RitMeter door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
– Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Abonnement” op het menu item [Abonnement beheren].
– Dan klikt u op de knop [Abonnement aanmaken] en volgt u de verdere instructies.
– Let Op!: Na het selecteren van de gewenste abonnementsduur komt u op de overzichts-/betaalpagina. Hier dient u eerst uw persoonsgegevens in te vullen (minimaal: Initialen, Achternaam, Adres, Postcode en Plaats) voordat u kunt doorklikken naar één van de betaalmogelijkheden.
U kunt betalen voor het rapportage abonnement via iDeal, creditcard of via een Bankincasso. Deze mogelijkheden zijn op onze site aanwezig. Bij iDeal en creditcard betalingen zal het abonnement direct actief worden, bij een bankincasso zal het abonnement pas actief worden als wij het bedrag hebben ontvangen.
Nadat de betaling ontvangen is ontvangt u per e-mail een factuur inclusief btw gegevens. Nadat de factuur is aangemaakt is deze ook te downloaden via Mijn RitMeter. Hiervoor klikt u bij het onderdeel “Abonnement” op het menu item [Facturen].
Waar kan ik mijn factuur downloaden?
U vindt alle facturen eenvoudig in een overzicht op de “Mijn RitMeter” website.
De factuur komt beschikbaar in de “Mijn RitMeter” website zodra de betaling geheel is verwerkt.
Factuur downloaden:
U kunt de factuur downloaden via de “Mijn RitMeter” website. Hiervoor klikt u bij het onderdeel “Abonnement” op het menu item [Facturen].
Doordat de afschrijving via een bankincasso verloopt duurt het een aantal dagen voordat de betaling is verwerkt, het duurt doorgaans totaal 8 dagen voordat wij de betaling van de bank ontvangen. Nadat de betaling bij ons is verwerkt kun u de factuur terugvinden op de “Mijn RitMeter” website.
Hoe lang duurt een bankincasso?
Een afschrijving via een bankincasso duurt een aantal dagen voordat de betaling is verwerkt, het duurt doorgaans totaal 8 dagen voordat wij de betaling van de bank ontvangen. Nadat de betaling bij ons is verwerkt kun u de factuur terugvinden op de “Mijn RitMeter” website. Hiervoor klikt u bij het onderdeel “Abonnement” op het menu item [Facturen].
Bank overschrijving via bankincasso:
U heeft ons een machtiging afgegeven voor het afschrijven van het abonnementsgeld van uw bankrekening, het abonnement zal dus niet verlopen maar verlengd worden, u blijft zonder onderbreking de rapportage e-mails ontvangen en u kunt zonder verlies van gegevens gewoon doorgaan met het gebruik van RitMeter. Mocht het zo zijn dat u de machtiging kort voor de verloopdatum van uw abonnement (1 week of korter) heeft afgegeven dan zijn sommige functionaliteiten van “Mijn RitMeter” na de verloopdatum pas weer beschikbaar nadat de betaling geheel is verwerkt, dit kan voorkomen worden door de machtiging direct te regelen op het moment dat u de eerste melding over het verlopen van uw abonnement van ons ontvangt.
Hoe controleer ik de status van mijn huidige abonnement?
Op de abonnementen pagina van het RitMeter webportaal vind u alle informatie over uw abonnementen, zowel van oude abonnementen als actieve abonnementen alsook nieuwe abonnementen die u aanmaakt.
Abonnementen pagina:
Alle zaken rondom uw abonnementen kunt u regelen via het RitMeter webportaal. Dit kunt u doen via de onderstaande stappen:
- Log in op het RitMeter webportaal door uw gegevens in te vullen en te klikken op [Inloggen].
- Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Abonnement” op het menu item [Abonnement beheren].
- U bent op de overzichtspagina van uw RitMeter abonnementen, hier kunt u snel de status zien van uw (verschillende) abonnement(en).
- U abonnementen worden op volgorde getoond, waarbij het meest recente abonnement bovenaan staat.
- Van elk abonnement ziet u:
- Het abonnementsnummer
- De omschrijving van het (soort) abonnement
- De start- en einddatum van het abonnement
- Status van het abonnement
- Om meer details van een abonnement te zien, klikt u op het abonnement
- Nu komt u op een pagina met de details van het desbetreffende abonnement, afhankelijk van de huidige status van het abonnement ziet u hier alleen de knop [Terug] of ook de knop [Aanvraag afronden] en of [Verwijder].
- Het klikken op één van de knoppen heeft het volgende effect:
- Als u klikt op de knop [Terug] dan gaat u terug naar het abonnementen overzicht
- Als u klikt op de knop [Aanvraag afronden] dan komt u op de pagina waar u de betaling van het gekozen abonnement kunt afronden
- Als u klikt op de knop [Verwijder] dan verwijderd u het gekozen abonnement en kunt u opnieuw kiezen welk abonnement u wilt afsluiten.
- Een andere optie is om te klikken op de knop [Abonnement aanmaken] of [Bewerken] te klikken
- [Abonnement aanmaken] Als u geen abonnement heeft met de status “Wacht op betaling” dan voert dit u naar een pagina waar u een nieuw abonnement kunt afsluiten (verlengen). U heeft op deze pagina de volgende mogelijkheden:
- Land van verblijf
- De verlengingsperiode selecteren
- Het invoeren van een optionele promotiecode (en deze te laten controleren)
- Teruggaan naar het abonnementen overzicht (via de knop [Terug])
- Het geselecteerde abonnement aanvragen (via de knop [Aanvraag afronden])
- [Abonnement aanmaken] Als u wel een abonnement heeft met de status “Wacht op betaling” dan brengt het u naar de pagina waar u de betaling van het gekozen abonnement kunt afronden.
- [Bewerken] Deze knop is zichtbaar wanneer u een doorlopend abonnement actief heeft. Deze knopt brengt u naar het scherm waar u het abonnement kunt aanpassen of stoppen.
- [Abonnement aanmaken] Als u geen abonnement heeft met de status “Wacht op betaling” dan voert dit u naar een pagina waar u een nieuw abonnement kunt afsluiten (verlengen). U heeft op deze pagina de volgende mogelijkheden:
Hoe zeg ik mijn RitMeter PRO abonnement op?
Uw RitMeter PRO abonnement stopt automatisch tenzij u heeft aangegeven om via Automatische Incasso te verlengen.
Automatische Incasso controleren/aanpassen of stoppen:
Om te zien of u Automatische Incasso aan heeft staan gaat u naar:
–Mijn RitMeter web portaal
-Vervolgens klikt u bij het onderdeel “Abonnement” op het menu item [Abonnement beheren].
Vervolgens krijgt u de abonnement gegevens te zien:
Hier ziet u een voorbeeld van een abonnement dat eindigt op 11-7-2022
Hier ziet u een voorbeeld van een abonnement dat automatisch verlengt op 11-10-2022
Hier ziet u of het abonnement automatisch verlengt wordt. Staat er geen verleng datum dan heeft u geen Automatische Incasso actief. Er is dan ook geen knop [Bewerken] zichtbaar.
Om uw abonnement aan te passen of te stoppen klikt u op [Bewerken].
U krijgt dan onderstaand scherm te zien:
Hier kunt u het abonnement stoppen door op de knop [Stop abonnement] te klikken.
Komt u er niet uit, dan kunt u altijd contact opnemen via het contact formulier.
Ik heb een abonnement, waarom krijg ik nog steeds e-mails dat mijn abonnement verloopt?
Het RitMeter systeem is zo ontwikkeld, dat een betaling via onze betaalprovider direct wordt verwerkt en dat uw nieuwe abonnement automatisch wordt geactiveerd op het moment dat een desbetreffende betaling is verwerkt.
Als u een verlenging van uw abonnement heeft aangevraagd, is daarmee uw abonnement niet automatisch verlengd. U dient eerst de betaling van dit nieuw aangevraagde abonnement te voltooien voordat het abonnement daadwerkelijk wordt geactiveerd.
Status controleren:
Om te zien wat de actuele status is van uw (nieuw afgesloten) abonnement, raden wij u aan om eerst de stappen te volgen in deze FAQ onder: “Hoe controleer ik de status van mijn huidige abonnement?”.
Betaling controleren:
Als u wel reeds heeft betaald, dan verzoeken wij u om de betaling te controleren. Het is immers altijd mogelijk dat er iets is fout gelopen. Als u daadwerkelijk een betaling heeft uitgevoerd en het bedrag is afgeschreven, dan verzoeken wij u om contact met ons op te nemen, stuur een schermafdruk van de betaling mee zodat wij kunnen uitzoeken waarom er geen terugkoppeling is gegeven. Als er nog geen betaling is gedaan en het het bedrag niet is afgeschreven, dan verzoeken wij u om alsnog uw (nieuwe) abonnement te betalen.
U kunt hiervoor de stappen volgen in deze FAQ onder: “Ik wil een abonnement aanmaken/verlengen, hoe doe ik dit?”.
Geschreven Handleidingen RitMeter
Geschreven handleiding RitMeter APP
De geschreven handleiding voor de RitMeter APP vind u op de RitMeter downloadpagina.
De handleiding is aldaar geplaatst als een PDF bestand, u kunt ervoor kiezen om deze direct in uw browser te openen of te downloaden.
Wanneer u de handleiding opent ziet u in de handleiding achtereenvolgens:
- RitMeter, de eenvoudigste manier om uw kilometers te registreren
- Inhoudsopgave
- Specificaties RitMeter
- Starten met de RitMeter APP
- Ritten bewerken in de RitMeter APP
- Adressen bewerken in de RitMeter APP
- RitMeter Statistieken
- RitMeter Instellingen
- Voertuigen beheren
- RitMeter Rapportage
In de handleiding wordt u begeleid vanaf de eerste maal opstarten van de RitMeter app tot en met het het maken van de eerste rit. Dit zou u een goed idee moeten geven van het gebruik van RitMeter. Na het lezen van deze uitleg zult u in staat zijn om uw ritten te registreren.
Mocht een visuele uitleg doormiddel van een demovideo welke wordt ondersteund door ingesproken uitleg u meer aanspreken, dan raden wij u aan om deze FAQ te sluiten en de onderstaande “Videohandleiding RitMeter” te openen. Deze video toont u het gebruik van de RitMeter app voor het registreren van ritten.
Videohandleidingen RitMeter (demovideo's)
Videohandleiding RitMeter voor iOS (demovideo)
De videohandleiding/demovideo van RitMeter voor iOS vind u op het RitMeter YouTubekanaal.
De handleiding is aldaar geplaatst als een drie minuten (02:57) durende video, als u deze opent/selecteert dan start de video automatisch met afspelen.
Wanneer u de video bekijkt, toont deze achtereenvolgens:
- De eerste rit met RitMeter, inclusief het instellen van het rittype en de kilometerstand
- De rit betreft een rit van Thuis naar Werk
- Deze rit wordt gereden als Woon-Werk rit
- Dit betreft een enkele rit
- Een volgende rit met RitMeter, hierbij wordt de tussenstop gedemonstreerd
- De rit betreft een rit van Werk naar een Klant
- Deze rit wordt gereden als Zakelijke rit
- Dit betreft een rit met een Tussenstop (het vervolg is de derde rit)
- De derde rit wordt na de Tussenstop wordt uitgevoerd, de rit is automatisch gestart
- De rit betreft een rit van de Klant naar de Sportschool
- Deze rit wordt gereden als Woon-Werk rit
- De laatste rit van de videodemonstratie toont een privérit
- De rit betreft een rit van de Sportschool naar Thuis
- Deze rit wordt gereden als een privérit
- Dit is de laatste rit van de ‘dag’/video
In de video wordt een situatie geschetst van de ritten die u op een ‘normale dag’ zou kunnen maken en hoe u hiermee omgaat bij het gebruik van de RitMeter app. Dit zou u een goed idee moeten geven van het gebruik van RitMeter. Na het bekijken van deze videouitleg zult u in staat zijn om uw ritten te registreren.
Mocht een tekstuele uitleg doormiddel van een geschreven document u meer aanspreken, dan raden wij u aan om deze FAQ te sluiten en de bovenstaande “Geschreven handleiding RitMeter voor iOS” te openen. Dat document geeft u uitleg over het gebruik van de RitMeter app; van het aanmaken van een account tot het registreren van ritten.
Videohandleiding RitMeter voor Android (demovideo)
De videohandleiding/demovideo van RitMeter voor Android vind u op het RitMeter YouTubekanaal.
De handleiding is aldaar geplaatst als een drie minuten (02:59) durende video, als u deze opent/selecteert dan start de video automatisch met afspelen.
Wanneer u de video bekijkt, toont deze achtereenvolgens:
- De eerste rit met RitMeter, inclusief het instellen van het rittype en de kilometerstand
- De rit betreft een rit van Thuis naar Werk
- Deze rit wordt gereden als Woon-Werk rit
- Dit betreft een enkele rit
- Een volgende rit met RitMeter, hierbij wordt de tussenstop gedemonstreerd
- De rit betreft een rit van Werk naar een Klant
- Deze rit wordt gereden als Zakelijke rit
- Dit betreft een rit met een Tussenstop (het vervolg is de derde rit)
- De derde rit wordt na de Tussenstop wordt uitgevoerd, de rit is automatisch gestart
- De rit betreft een rit van de Klant naar de Sportschool
- Deze rit wordt gereden als Woon-Werk rit
- De laatste rit van de videodemonstratie toont een privérit
- De rit betreft een rit van de Sportschool naar Thuis
- Deze rit wordt gereden als een privérit
- Dit is de laatste rit van de ‘dag’/video
In de video wordt een situatie geschetst van de ritten die u op een ‘normale dag’ zou kunnen maken en hoe u hiermee omgaat bij het gebruik van de RitMeter app. Dit zou u een goed idee moeten geven van het gebruik van RitMeter. Na het bekijken van deze videouitleg zult u in staat zijn om uw ritten te registreren.
Mocht een tekstuele uitleg doormiddel van een geschreven document u meer aanspreken, dan raden wij u aan om deze FAQ te sluiten en de bovenstaande “Geschreven handleiding RitMeter voor Android” te openen. Dat document geeft u uitleg over het gebruik van de RitMeter app; van het aanmaken van een account tot het registreren van ritten.