Bijtelling in 2017 voorkomen

RobNieuws, RitMeter, RitMeter.nl

Volgend jaar, 2017, gaan de bijtellingsregels veranderen. Voor veel leaserijders wordt daarmee het bedrag wat ze jaarlijks moeten betalen voor het gebruik van een zakelijke auto verhoogd. De verhoging is 47% wat voor veel leaserijders duizende euro’s minder inkomen betekent per jaar. Dat zijn dus behoorlijke bedragen. Is een bijtelling te voorkomen? Deze legitieme vraag wil ik graag beantwoorden in dit bericht.

Nieuwe belastingregels in 2017

Met ingang van 1 januari krijgen we nieuwe regels met betrekking tot de zogenaamde autobelastingen. Deze nieuwe regels zijn na te lezen op de volgende pagina van de Rijksoverheid.

Hierbij een klein gedeelte van deze pagina over de bijtelling in 2017-2020.

Bijtelling naar 22%

De bijtelling voor alle leaseauto’s gaat geleidelijk naar 22%. Alleen volledig elektrische auto’s krijgen een extra stimulans door een bijtelling van 4%.

Bijtelling leaseauto’s vanaf 2016 tot en met 2020
Jaar % bijtelling 0 gram/km % bijtelling 1-50 gram/km % bijtelling 51-106 gram/km % bijtelling > 106 gram/km
2016 4% 15% 21% 25%
2017 4% 22% 22% 22%
2018 4% 22% 22% 22%
2019 4% 22% 22% 22%
2020 4% 22% 22% 22%

Bijtelling vanaf 2017

Voor een nieuwe auto met een CO2-uitstoot van 106 gr/km of meer gaat het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden. Dit geldt voor auto’s die een datum van eerste toelating op de weg hebben vanaf 1 januari 2017.

Bijtelling voorkomen

Is bijtelling te voorkomen en zo ja, hoe doe je dat dan?

Voor leaserijders is bijtelling te voorkomen door het voeren van een waterdichte rittenregistratie of kilometeradministratie. Daarnaast mogen zij dan niet meer dan 500 privé kilometers per jaar rijden.

Het eerste argument is tegenwoordig gemakkelijk op te lossen. Met de hulp van een smartphone en een app zoals RitMeter is het heel eenvoudig om een goede en waterdichte rittenregistratie te voeren. Geen gedoe meer met papier maar een makkelijke app die al het werk uit handen neemt.

Het tweede argument van 500 privé kilometers lijkt voor veel mensen een hele moeilijke barriére. “Lijkt” in deze zin maakt het verschil. Als wij namelijk gaan kijken naar het privé gebruik van zakelijke auto’s dan zien wij een aantal scenario’s waarbij de zakelijke auto ingezet word voor privé gebruik. Onderstaand een overzicht van de argumenten en hoe deze eenvoudig te voorkomen.

  • De zakelijke auto is ook onze gezinsauto. Voor veel mensen is dit het scenario en daarom is er dan ook een bijtelling. Wanneer er echter een tweede auto in het gezin aanwezig is of gewenst is dan is het wellicht verstandig om de tweede auto als gezinsauto in te gaan zetten en de leaseauto alleen voor zakelijk. Met een goede kilometeradministratie in de zakelijke auto voorkom je dan bijtelling;
  • Met de zakelijke auto gaan we op vakantie. Dit argument word vaak gebruikt in combinatie met het eerste argument. Wellicht is een auto huren of vliegen een overal goedkoper alternatief aan het worden met de nieuwe regels;
  • . . .

U begrijpt het waarschijnlijk al. De zakelijke auto word vaak ingezet omdat de baas dan betaald en het een zeer effectieve manier is om bestedingsgeld over te houden. Daarvoor dan natuurlijk ook de bijtellingsregeling. Wanneer we onder de bijtellingsregels uit willen dan moeten wij keuzes maken en aantonen dat wij deze keuzes ook naleven. Een app als RitMeter helpt daarbij om het een stuk makkelijker te maken.

Ik hoop u hiermee te inspireren en wens u namens het hele RitMeter team een geweldige kerst een mooi nieuwjaar en heel weinig bijtelling toe.

Leuker kunnen wij het niet maken, makkelijker wel.