Wellicht hebben jullie gisteren, 9 juli, het NOS acht uur journaal gezien? Er kwam een man aan het woord over de verhoging van de bijtelling voor de elektrische auto van 4% naar 8%! Door deze verhoging ging deze man nog eens goed nadenken of hij wel een elektrische auto zou gaan rijden. En het item sloot af met een shot waarbij de man wegreed in zijn Skoda Octavia.
Toevallig heb ik net een nieuwe auto en deze is elektrisch, waardoor ik werkelijk heel verbaasd ben over de argumenten van de meneer in het journaal. De Twitter storm over dit onderwerp is helemaal niet meer te volgen. Laten wij eens kijken of wij de argumenten op een rij kunnen zetten.
Bijtelling Skoda Octavia
Laten wij als eerste eens kijken wat een Skoda Octavia kost in de bijtelling met een modaal inkomen. Op de site van Skoda (https://www.skoda.nl/zakelijk/bijtelling) vinden wij een keurige berekeningsmodule en komen we tot een netto maandelijkse bijtelling van 222 Euro per maand. De catalogusprijs van deze Skoda is dan 33.270 Euro. Uiteraard kunnen wij ook de leasekosten per maand berekenen maar eerlijk gezegd is dat niet heel belangrijk.
Elektrische auto
De elektrische auto die deze meneer gaat aanschaffen kan duurder zijn dan auto die hij nu rijdt. Dat hoeft niet maar kan wel. In mijn persoonlijke geval was de elektrische auto fors duurder dan de diesel auto die ik reed. Afhankelijk van merk, model en uitvoering neemt het conform toe met de inzet van een elektrische auto. Maar . . . een duurdere auto in catalogus prijs betekent niet dat de leaseprijs ook meer wordt. Dit was voor mij de grootste verrassing. Mijn leaseprijs van de duurdere elektrische auto is namelijk minder dan de lease prijs voor mijn vijf jaar oude diesel. Ra ra hoe kan dat nou?
De elektrische auto is veel goedkoper in de lease doordat:
- De brandstofkosten veel lager zijn;
- Nagenoeg geen onderhoud;
- Veel langere levensduur, namelijk 500.000 kilometers.
Bijtelling elektrische auto
Als we nu een twee keer zo’n duurdere elektrische auto nemen als uitgangspunt voor de discussie, dan kunnen wij de bijtelling opnieuw uitrekenen. De netto bijtelling voor de elektrische auto is dan bij 4% bijtelling 84 euro per maand bij hetzelfde modale salaris. Bij 8% bijtelling word dit dan 168 euro. Kortom, nog steeds minder dan de Octavia en dat voor een veel luxere auto.
Voor dat geld per maand rij je dan in een knappe auto, kan je overal heen en is brandstof, belasting en verzekering betaald.
Geen bijtelling?
Wil je helemaal geen bijtelling? Dat kan natuurlijk ook. Rijdt de auto dan niet privé of maximaal 500 kilometer per jaar en houdt jouw ritten nauwkeurig bij. Uiteraard kan dat heel eenvoudig met RitMeter ?