Af en toe krijgen wij best wel “bijzondere” vragen. Deze vragen zijn bijzonder omdat wij dit totaal niet hadden voorzien bij het opstellen van onze services en abonnement(en). Het lijkt mij daarom leuk om deze vragen met jullie te delen. Wellicht zijn ze helemaal niet bijzonder of is ons blikveld niet ruim genoeg. Ik ben dan ook heel benieuwd naar jullie reacties.
Bijzondere vraag nummer een
Op onze service-desk komt een vraag binnen van een van onze klanten, dat de data op de telefoon niet meer klopt. Dat is voor ons een hele serieuze vraag waarbij ongeveer alle alarmbellen die wij hebben afgaan. De data die wij verzamelen voor onze klanten moet goed zijn. Wij willen tenslotte voldoen aan de plichten die de Belastingdienst stelt voor een rittenregistratie. Als iemand dus meldt dat de data niet klopt dan nemen wij dat heel serieus.
Data klopt niet
Na een grondige analyse blijkt de data inderdaad niet te kloppen. Er zijn “onregelmatigheden” aangetroffen in de data van deze klant. Ritten zijn niet aansluitend en dat is een eis van de Belastingdienst. De grote vraag is: hoe komt dit. Hoe is het mogelijk dat ritten door elkaar gehaald worden?
Diepgaande analyse van abonnement
Wanneer wij verder graven vinden wij een aantal opmerkelijke zaken, ritten zijn niet weg maar door elkaar gehaspeld. Bovendien worden verschillende ritten met verschillende telefoons geregistreerd. Hoe komt dit?
In gesprek met de klant
Om verder te komen met ons onderzoek gaan wij in gesprek met onze klant. De klant heeft één RitMeter abonnement met één e-mail adres waarop de rapportages binnen komen. In gesprek met de klant blijkt na een aantal minuten dat de RitMeter inlogcode gedeeld wordt met een andere gebruiker. Beide gebruikers registreren op deze manier hun ritten omdat zij van dezelfde auto gebruik maken. Dit moet in principe goed gaan.
Parkeerkelders, WiFi netwerken en andere uitdagingen
In de praktijk is het echter zo dat RitMeter niet altijd de data van de telefoon direct kan synchroniseren met de RitMeter server. Soms is het technisch letterlijk niet mogelijk, zoals in een parkeerkelder. Soms, bijvoorbeeld bij het thuiskomen, is de smartphone net aan het overschakelen naar het WiFi netwerk, voordat de gebruiker de RitMeter app afsluit. En soms hebben we letterlijk even geen verbinding met het netwerk.
RitMeter “cached” of bewaart de ritten dan op de telefoon. Zodra de RitMeter app dan weer actief word en verbinding heeft, worden de ritten gesynchroniseerd met de RitMeter Server. Als je dit vanaf één account doet met twee telefoons dan leidt dit tot verschillen.
Ons advies
Heb jij een gewoon RitMeter abonnement, gebruik dan één inlogcode en één telefoon om problemen te voorkomen. Telefoon wisselen is geen enkel probleem als deze voor dezelfde gebruiker is.
Wil jij, zoals in dit voorbeeld, een auto delen met meerdere berijders en op een goede manier de ritten registreren, dan hebben we daar ook een oplossing voor. Hiervoor hebben wij het Enterprise RitMeter abonnement, waarin het delen van auto’s helemaal is voorzien. In deze versie van RitMeter zijn technische aanpassingen gedaan, zowel binnen de RitMeter app als op de server om gebruikers hierin te ondersteunen. Meerdere gebruikers hebben altijd per persoon een abonnement nodig.