We krijgen nog wel eens de melding dat het adres wat RitMeter registreert niet klopt. Voor een rittenregistratie is dat natuurlijk niet handig en volgens sommige mensen zelfs onwenselijk. Wij begrijpen de reacties van onze gebruikers en willen daarom graag wat duidelijkheid brengen over het registreren van adressen.
Het juiste adres?
Wat is het juiste adres is de eerste vraag die we ons moeten stellen. Is het juiste adres, het adres wat we willen registreren of het adres wat RitMeter aanbiedt? Als ik naar huis rij en ik kan mijn auto niet voor de deur parkeren, wat wil ik dan geregistreerd hebben? Mijn huis adres of het adres waar mijn auto geparkeerd staat?
Voor het registreren van de rit is het adres waar ik geparkeerd sta voldoende. Veel mensen willen echter graag hun huis adres ingevuld hebben.
Gelukkig kan dit. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. Voor de eerste keer dat je ergens komt direct het juiste adres in. Zodra je daar in buurt bent zal RitMeter dat adres gebruiken.
achteraf kan ook. Gebruik hiervoor de mogelijkheid op de RitMeter website om favoriete adressen aan te maken. Een favoriet adres krijgt voorrang bij het selecteren van adressen en wordt dus als eerste ingevuld. Sta je dus in de buurt van je huis, dan neemt RitMeter aan dat je je huis adres wil gebruiken. In de buurt wil zeggen binnen een straal van 500 meter.
Er is een nadeel aan deze methode. Rijdt je relatief kleine afstanden en kom je vaak in de buurt van favoriete adressen dan krijgen favorieten de voorkeur en kan je rit op nul uitkomen.
Controleer dus bij het afsluiten van je rit de kilometerstand van je auto of die gelijk zijn. Dit is namelijk niet altijd het geval.
Hoe komen wij aan de adressen
De tweede belangrijke vraag is natuurlijk hoe komen we aan de adressen die we presenteren? En wellicht zelfs, waarom zijn die adressen dan fout.
Een van onze gebruikers krijgt altijd het foute adres gepresenteerd en dat is natuurlijk super irritant. Met de favoriete adressen mogelijkheid kan dit gelukkig voorkomen worden.
De grote vraag is natuurlijk hoe komt dit nu? Laten we eens kijken met Hotel Cantharel als voorbeeld. Als we op de website van Van der Valk kijken dan zien we het volgende Hotel de Cantharel – Apeldoorn, van Golsteinlaan 20, Apeldoorn.
Gaan we echter naar het Hotel toe dan krijgen we een heel ander adres gepresenteerd, namelijk Van Golsteinlaan in Uchelen. Hoe komt dit nu?
Om dit “probleem” te begrijpen moeten we eens kijken naar de werking van RitMeter om tot een adres te komen.
Op de parkeerplaats van het hotel aangekomen gaan we de rit afsluiten. Bij het afsluiten gaat RitMeter aan de slag om tot een adres te komen en dan tot een ritafstand.
Voor het krijgen van een adres gaat er als eerste gezocht worden naar de GPS coördinaten van de locatie waarop we zijn beland. Vervolgens wordt er aan de hand van deze locatie een adres opgevraagd die bij deze locatie hoort. We zoeken daarbij het adres wat het dichts in de buurt ligt. Bij een parkeerplaats of een groot gebouw hoeft dit dus niet het adres te zijn wat we verwacht hadden. Ligt de parkeerplaats achter het gebouw of naast het gebouw dan kan er een adres aangeboden worden. Of dit goed of fout is, is een principiële discussie, die ieder voor zich mag bepalen. De adressen kunnen aangepast of veranderd worden. Wij serveren het adres wat het dichts bij de locatie ligt.
Voor het voorbeeld van het Hotel wordt Uchelen aangeboden in plaats van Apeldoorn. Dat komt doordat het Hotel in het dorp Uchelen ligt in de Gemeente Apeldoorn. Het aangeboden adres is dus juist maar niet conform verwachting. Aan de gebruiker om te kiezen wat opgeslagen moet worden. Het adres kan geaccepteerd worden of aangepast.
Het komt ook voor dat RitMeter onderweg, door welke oorzaak dan ook, gestopt is met het bijhouden van de GPS coördinaten. Bij het afsluiten van de rit wordt er dan een adres aangeboden wat echt niet klopt.
Vernieuwen van het adres wil dan vaak wel helpen om alsnog goede coördinaten te ontvangen en dus een goed adres. Dit neemt soms wat tijd en een aantal pogingen.
Om een adres te verkrijgen hebben we dus twee dingen nodig, als eerste GPS ontvangst en als tweede een werkende Internet (data) verbinding. Als een van de twee ontbreekt dan kunnen we geen adres aanbieden en moet het adres met de hand ingevoerd worden. Bekende voorbeelden waar dit zich voordoet zijn parkeergarages en in het buitenland. In de parkeergarages is het resultaat wisselt, veelal afhankelijk van de ontvangst. In het buitenland hebben veel mensen hun data verbinding uit staan en kunnen we simpelweg geen adres ophalen.
Ook hier geldt controleer bij het afsluiten van RitMeter het adres. Klopt het niet pas het aan. Komt het niet check de verbindingen of maak een handmatige invoer.