“Wacht… RitMeter versie 2.3.3? Waarom geen v2.3.2? En waarom is het zo lang (bijna 3 maanden!!!) stil geweest?” Wellicht vraagt u zich dit af na het lezen van de titel en betreffende deze onduidelijkheid zijn wij u inderdaad enige uitleg verschuldigd. Maar voordat wij een heel verhaal afsteken willen wij het gemakkelijker maken voor degenen die niet de tijd/zin/mogelijkheid hebben om het hele uitgebreide verhaal te lezen en gewoon graag willen weten wat er veranderd is in de RitMeter app en welke vernieuwingen + verbeteringen RitMeter versie 2.3.3 met zich meebrengt.
RitMeter versie 2.3.3:
RitMeter versie 2.3.3 kent een aantal aanpassingen, hieronder volgen eerst de aanpassingen die op alledrie de platformen zijn doorgevoerd, daarna kunt u de platformspecifieke veranderingen lezen.
– Aanpassing voor de instelling “Bezochte adressen kiezen” als “nooit” is geselecteerd. In deze instelling zat bij de selectie van “nooit” de bug dat identieke adressen telkens opnieuw werden gevonden en hierdoor opnieuw werden toegevoegd aan de lijst met recente adressen, niets is zo vervelend als meerdere keren precies hetzelfde adres in de lijst aantreffen vandaar dat we deze bug nu hebben opgelost.
– Verbetering in de communicatie met de server na een time-out. Het kan altijd voor komen dat de RitMeter app geen verbinding kan leggen met de server (wanneer u op dat moment geen actieve internetverbinding heeft om maar iets te noemen). De manier waarop de RitMeter app omging met deze time-outs en de gevolgen hiervan waren niet geheel correct en konden in sommige gevallen voor problemen/hinder/vertraagde werking zorgen, uiteraard niet wenselijk en derhalve dan ook aangepast om u nog minder last te bezorgen.
iOS v2.3.3:
– Er zat een fout in de verwerking van de Ritgegevens (qua datum/tijd) wanneer iOS gebruikers hun device hadden ingesteld op een “12-uurs klok”, deze instelling zorgt voor een klok die werkt met ‘A.M. & P.M.’ in plaats van de 24-uursnotatie die in deze contreien gebruikelijk is. Omdat wij uiteraard niet willen bepalen hoe onze gebruikers hun systeem in moeten stellen hebben wij de RitMeter app zo aangepast dat deze ook met een “12-uurs tijdnotatie” overweg kan.
Android v2.3.3:
– Bij Android was er een vervelende bug in de app geslopen die ervoor zorgde dat het toevoegen van een nieuw voertuig niet mogelijk was. Dit is uiteraard erg vervelend wanneer je een nieuwe auto/motor krijgt of koopt, er een ritje mee wilt maken en vervolgens ontdekt dat je eerst online dit voertuig moet toevoegen voordat je deze kunt benutten in de RitMeter app. Dit is nu dan ook weer gecorrigeerd en onze Android gebruikers kunnen met RitMeter versie 2.3.3 weer vrolijk hun nieuwe voertuig toevoegen om er direct mee op weg te gaan.
Windows Phone v2.3.3:
– Ook voor de Windows Phone versie van RitMeter hebben we een zeer lastig probleem opgelost. Hierbij was het onmogelijk geworden om handmatig een adres in te voeren, niet omdat het niet werkte maar omdat het juiste scherm niet werd getoond wat als gevolg had dat de gebruikers het handmatige adres niet konden accepteren. Zeer frustrerend als je probeert netjes de rit in te voeren, het juiste adres met de hand intikt en hier vervolgens niets mee kunt. Per RitMeter versie 2.3.3 is het voor de “WP’ers” dan ook weer mogelijk om de handmatige invoer te gebruiken.
“Was dit alles? Hadden jullie niet wat meer kunnen doen? Waarom zijn dergelijke problemen in de app gekomen? Als ik een probleem ondervind, waar kan ik dit dan melden? Hoe weet ik welke versie van de RitMeter app ik gebruik? Ik heb nog veel en veel meer vragen, waar kan ik deze kwijt?” Als dit soort vragen nu als eerste in u opkomen dan zullen wij u hier antwoord op geven:
– Nee, dit was nog niet alles, lees hieronder verder als u de tijd en zin heeft.
– Wij doen zoveel mogelijk maar soms kunnen wij beter een nieuwe versie uitbrengen en overige verbeteringen meenemen in een volgende update, wij willen u zoveel mogelijk gemak en zo min mogelijk hinder bezorgen. Zoals u echter heeft kunnen lezen zaten er een aantal (zeer) vervelende problemen in v2.3.2 en eerdere versies die wij nu toch (eindelijk) wilden verhelpen.
– Soms als wij hard bezig zijn en zaken veranderen/verbeteren slopen wij hiermee onbedoeld andere onderdelen van de RitMeter app, normaal gesproken komen wij deze tegen wanneer we vervolgens onze code nalopen. Mochten we het daar (nog) niet opmerken, dan hebben wij een Alpha test draaien waarbij de nieuwe versies intern worden getest en problemen in ‘normale gebruikssituaties’ derhalve kunnen worden opgemerkt. Hierna schieten we de apps in de Beta test, dit betreft een groep met actuele gebruikers die de app ook daadwerkelijk gebruiken. Als dit geen verdere problemen oplevert dan pas schuiven wij de app door naar productie.
Maar toch sluipen er fouten in, deze worden niet altijd opgemerkt omdat ze niet bij iedereen voor komen, niet iedereen de bepaalde functionaliteit gebruikt of omdat we worden lastig gevallen door boosaardige destructieve kabouters.
– Mocht u problemen ondervinden dan vernemen wij dit graag zo snel mogelijk van u, u kunt dit melden per e-mail of gemakkelijker nog, via het contactformulier. Op het contactformulier staan enkele velden die ons helpen uw account te vinden zodat wij extra data erbij kunnen zoeken. Als u in het bericht vervolgens uitlegt wat u ervaart, hoe u eventueel denkt dat het komt en of u verder nog bijzonderheden heeft opgemerkt dan zullen wij dit spoedig oppakken en gaan onderzoeken. Elke melding wordt serieus genomen en behandeld, het is voor ons ook van groot belang dat alles werkt.
– Welke versie van de RitMeter app gebruikt u? U kunt dit zelf controleren in… de RitMeter app. Als u in de RitMeter app naar de instellingen gaat, hier naar beneden scrollt tot u bij het kopje “Info” bent dan ziet u daar de informatie die voor u en ons van belang is. Hier staat het e-mailadres waarmee u bent ingelogd in de RitMeter app, uw RitMeter klantnummer (handig om door te geven bij communicatie met ons) en last but not least de huidige versie van de RitMeter app. Als hier na het lezen van dit blogbericht een versie staat die lager is dan v2.3.3, dan is het hoog tijd om uw RitMeter app te updaten.
– Heeft u verder nog vragen? Dan kunt u deze bij ons achterlaten via het contactformulier. Wij zullen u dan zo spoedig mogelijk (binnen 3 werkdagen) voorzien van een antwoord.
Nu verder met de orde van de dag, als u tot dusverre heeft doorgelezen dan bent u allicht geïnteresseerd in de veranderingen die wij met RitMeter v2.3.2 (zonder verdere verkondiging) hebben doorgevoerd. Deze veranderingen zullen wij hieronder voor u uit de doeken doen.
RitMeter versie 2.3.2:
Onder de noemer “beter laat dan nooit” nu toch de informatie over update 2.3.2 van de RitMeter app. De reden dat we over deze versie echter geen gehele blogpost hebben geschreven was omdat er weinig te melden was over v2.3.2, een blog van max. 20 woorden is voor u ook niet interessant om te lezen en daarom hebben wij deze toen gelaten voor wat het was. V2.3.2 was namelijk een ‘bugfix release’, in die versie hebben we een heel aantal kleine foutjes aangepakt welke met v2.3.1 en eerder waren geïntroduceerd. De foutjes waren echter dermate klein dat u hier in principe niet al te veel last van zult hebben gehad in v2.3.1. Het bugfixen hebben wij dan ook gedeeltelijk doorgezet in RitMeter versie 2.3.3, terwijl we nu ook alweer bezig zijn met nieuwe toevoegingen welke we vanaf v2.3.4 zullen gaan integreren in RitMeter. Duizelt het u na het horen van al deze versienummers? Geen zorgen, als u update naar RitMeter versie 2.3.3 en in gedachten heeft dat 2.3.2 voor de bugfixes was dan heeft u alles in samenvatting toch opgeslagen.
RitMeter Betatesting:
Naast al deze informatie hebben wij aan u als gebruiker ook nog een vraag/verzoek, bent u geïnteresseerd om deel te nemen aan het RitMeter Betatesting programma? Dan verwijzen wij u graag naar de blogpost over RitMeter Betatesting, daar kunt u de informatie lezen en zien hoe u uzelf kunt opgeven. Wij kunnen testers voor ieder platform (iOS 8+, WP8+ en Android) goed gebruiken om de RitMeter app naar een hoger niveau te kunnen brengen qua gebruiksgemak en werking van het geheel.
Eindelijk weer een blogpost:
“Waarom 3 maanden zonder blogpost, zijn jullie de gebruikers vergeten?” Nee, we zijn jullie alles behalve vergeten. Jullie maken immers RitMeter mogelijk, dus doordat wij voor jullie de zaken betreffende kilometerregistratie vergemakkelijken en jullie RitMeter mogelijk maken door het te gebruiken bewijzen we elkaar een wederdienst. Zoals u daarmee zult beseffen bent u als gebruiker voor ons erg belangrijk. Dus waarom laten wij dan een lange stilte van 3 maanden vallen? Dit is een samenloop van omstandigheden geweest waarbij de vakantieperiode alsmede een update van de app zonder noemenswaardige vernieuwingen de toon hebben gezet. Ondanks alles hebben wij niet stil gezeten. Wij zijn druk geweest met het ontwikkelen van een aantal vernieuwingen en verbeteringen die wij de komende tijd stapsgewijs gaan invoeren, als eerste in de RitMeter Beta en na positieve resultaten aldaar ook in de productieversies van RitMeter. Meer nieuws/informatie over komende veranderingen zullen wij melden zodra dit van toepassing is. De vakantie is voorbij, het actieve werkende leven gaat weer in volle gang verder en wij gaan vol goede moed op naar de volgende ‘rustige periode’ (zomervakantie 2016). Voor nu willen wij u allemaal een welkom thuis wensen en mocht u terug willen denken aan de vakantie, laat RitMeter versie 2.3.3 u dan helpen door de jungle van kilometerregistratie zodat u sneller kunt wegdromen zonder aan de kilometers te denken.