RitMeter versie 2.3.4

adminAndroid, Apple iPhone, Applicatie, Nieuws, RitMeter, Windows Phone 7, Windows Phone 8

RitMeter versie 2.3.4? Die heb ik toch (allang) al geïnstalleerd staan, waarom nu pas de blogpost… Lopen jullie achter de feiten aan?
Mocht u zich dit afvragen, dan is het antwoord: “Nee, we zijn ons bewust van de week verschil tussen release van de update en deze blogpost.”.  Afgelopen week hebben wij op woensdag (30-09-2015) RitMeter versie 2.3.4 vrijgegeven. Echter om jullie als gebruikers/lezers niet te overspoelen met eindeloze en wellicht saaie blogposts over de updates van de RitMeter app, was het hoog tijd voor een post van een ander kaliber. Dus was daar het bericht over “een interessant fenomeen, namelijk de correctierit“.

Omdat de correctierit naar onze mening dermate belangrijk was hebben wij bewust deze post over RitMeter versie 2.3.4 een week opgeschoven, dat heeft u genoeg tijd gegeven om ergens in uw drukke leven een gaatje te vinden waarin u kon lezen over de correctierit en hoe deze toe te passen.

RitMeter versie 2.3.4:

Nu zijn we echter een week verder en is het de allerhoogste tijd om met u te delen wat wij in RitMeter versie 2.3.4 allemaal hebben vernieuwd, toegevoegd en gerealiseerd. Dit maal betrof het twee punten die op alle platformen zijn doorgevoerd en tevens nog enkele platformspecifieke verbeteringen. Zo hebben wij het na lange tijd voor onze Android gebruikers aanzienlijk gemakkelijker gemaakt door het invoeren van een aantal interfaceverbeteringen. (Inderdaad… Hè hè, eindelijk!)

Algemene verbeteringen:

– Rit Details Scherm uitgebreid met Voertuig details en Privé omrij afstand: Zoals de titel reeds beschrijft hebben we een toevoeging gedaan aan het Rit Details Scherm (als u de RitMeter app opent en daar een eerder gereden rit selecteert). Hierin worden nu op verzoek van enkele gebruikers ook het gebruikte voertuig inclusief kenteken en de Privé omrij afstand getoond. Dit geeft u nu ook in de app wat meer details, iets dat enkele gebruikers bij ons hadden verzocht. Overigens beseffen we dat dit scherm enigszins rommelig kan over komen, dit is echter een punt waar wij geen tijd voor hebben kunnen vrijmaken en zal dus op een later moment worden aangepakt, het belangrijkste namelijk dat de extra data wordt getoond hebben wij voor u gerealiseerd.

– Zoeken Adres bij huidige locatie verbeterd: Het adressensysteem is een ding waar meerdere van onze gebruikers een haat-liefde verhouding mee hebben. Dit heeft er onder andere mee te maken dat het achterliggende systeem data gebruikt die soms anders is dan men verwacht, mocht u geïnteresseerd zijn… zoek dan uw adres maar eens op via Bing Maps en vergelijk dit met Google Maps.

Vanwege de toepassingsmogelijkheden in het (grijze) verleden, ten tijde van Windows Mobile 6 en dergelijke maken wij gebruik van Bing om de adressen te zoeken, dit systeem is tegenwoordig (in Nederland) echter kwalitatief minder goed/accuraat dan andere systemen. Dat wil zeggen dat Bing op een andere manier omgaat met bijvoorbeeld wijken en dergelijke, dit zorgt voor problemen, hinder, verwarring en frustratie.

Nu zijn wij niet alleen op de hoogte van dit punt, wij willen hier ook graag verbeteringen aan doen die u als gebruiker helpen bij een betere ervaring met en werking van RitMeter. Vandaar dat wij in RitMeter versie 2.3.4 een eerste vernieuwing aan dit “uh-hum” systeem doorvoeren die ervoor zorgt dat het verkrijgen van een adres bij een locatie verbetert. Concreet betekent het dat u vanaf RitMeter versie 2.3.4 via een nieuw/ander systeem het adres bij een GPS locatie krijgt. Dit nieuwe systeem werkt (doorgaans) beter en sneller, soms zelfs sneller dan de rest van de app waardoor u bij het voltooien van een rit wellicht de eerste paar seconden uw vertrekadres zal zien aangezien de app dan “ondersteboven” is door de supersnelle respons van het nieuwe adressensysteem. De oplossing hiervoor is simpel, even geduld en dan komt alles goed, mocht u toch al op “Voltooien” hebben gedrukt dan hoeft u zich geen zorgen te maken, in uw registratie zal het (supersnel) verkregen adres worden gebruikt.

iOS v2.3.4:

– GPS Statustekst verwijderd: Een onderdeel van de RitMeter app dat bij enkele gebruikers voor verwarring zorgde, namelijk de GPS Statustekst in de balk van de actieve rit hebben wij per RitMeter versie 2.3.4 uit de iOS versie verwijderd. Hoewel ‘ervaren’ gebruikers zich allicht kunnen herinneren dat dit vroeger een belangrijke indicator was, is het tegenwoordig iets dat overbodig en niet altijd correct was, daarnaast veroorzaakte het verwarring. Daarom hebben wij het besluit genomen deze tekst weg te halen omdat de app met RitMeter versie 2.3.4 hier totaal geen meerwaarde meer van ondervind.

– Verbetering foutmelding ‘adres niet gevonden’ bij gebrek aan internet: Wanneer er een adres wordt gezocht en niet kan worden gevonden omdat er (op dat moment) geen internetverbinding dan geeft dit een foutmelding. Deze hebben wij aangepakt waardoor deze beter zal worden getoond.

– Tekstkleur “Starten” en “Voltooien” aangepast: Eén van de gebruikers stuurde ons recentelijk een e-mail waarin hij ons zelf liet ervaren welke hinder hij bij het gebruik van de RitMeter app ondervond. Dit was al eens eerder gemeld en stond reeds langere tijd op de planning. Het ontvangen van deze e-mail heeft er echter voor gezorgd dat wij direct “alles van tafel hebben geveegd” om dit punt aan te passen. Het ging hierbij om de tekst van de knoppen “Starten” en “Voltooien” waarmee de rit kan worden gestart of beëindigd. Dit was een lichtgroene tekst, die op de (standaard) witte achtergrond in sommige gevallen zeer slecht leesbaar was. Een volledige e-mail in lichtgroene tekst op witte achtergrond was hoe de gebruiker in kwestie ons duidelijk maakte hoe hinderlijk dit werd ondervonden. Per RitMeter versie 2.3.4 zijn de genoemde teksten dan ook donkergroen.

Android v2.3.4:

– RitMeter instellingen verplaatst naar apart tabblad: Omdat Android devices al sinds Android 3.0 (Android 6 is één dag voor het uitkomen van Ritmeter versie 2.3.4 officieel aangekondigd) geen vereiste hardware button meer behoeven te hebben, ondervonden meerdere Android gebruikers de hinder dat ze de RitMeter instellingen niet of met moeite konden openen. Men diende namelijk gebruik te maken van de vervangende opties voor de hardware menu knop, iets wat per device anders is geregeld. Vandaar dat wij in RitMeter versie 2.3.4 een aanzienlijke aanpassing hebben gedaan aan de interface. We hebben het menu uitgekleed en de instellingen bereikbaar gemaakt via een nieuw/extra tabblad in de app. Nu kunnen ook de Android gebruikers dus weer goed bij de instellingen komen en hun gebruik van RitMeter als prettiger ervaren door de zaken juist in te stellen.

– Synchronisatie d.m.v. “Pull-to-Refresh” gerealiseerd: Naast het vernieuwen van de methode om de instellingen te bewerken, hebben we ook het “vernieuwen” uit het menu gesloopt. Het forceren van een synchronisatie is soms gewenst/prettig (bijvoorbeeld na het toevoegen of bewerken van een rit via het RitMeter webportaal). Omdat dit op Android alleen kon worden gedaan via de knop “vernieuwen” in het menu en dit menu zoals hierboven beschreven voor velen onbereikbaar en/of onvindbaar was hebben wij ook dit veranderd. RitMeter versie 2.3.4 introduceert de mogelijkheid tot “Pull-to-Refresh”, hiermee komt de werking overeen met het gebruikelijke in hedendaagse Android apps en werkt dit op een manier zoals op iOS allang zeer normaal is. U kunt nu een synchronisatie in de Android app starten door uw rittenlijst naar beneden te slepen.

Windows Phone v2.3.4:

– GPS Statustekst verwijderd: Een onderdeel van de RitMeter app dat bij enkele gebruikers voor verwarring zorgde, namelijk de GPS Statustekst in de balk van de actieve rit hebben wij per RitMeter versie 2.3.4 uit de Windows Phone versie verwijderd. Hoewel ‘ervaren’ gebruikers zich allicht kunnen herinneren dat dit vroeger een belangrijke indicator was, is het tegenwoordig iets dat overbodig en niet altijd correct was, daarnaast veroorzaakte het verwarring. Daarom hebben wij het besluit genomen deze tekst weg te halen omdat de app met RitMeter versie 2.3.4 hier totaal geen meerwaarde meer van ondervind.


“Was dit alles? Hadden jullie niet wat meer kunnen doen? Waarom zijn sommige problemen/fouten in de app gekomen? Als ik een probleem ondervind, waar kan ik dit dan melden? Hoe weet ik welke versie van de RitMeter app ik gebruik? Ik heb nog veel en veel meer vragen, waar kan ik deze kwijt?” Als dit soort vragen nu als eerste in u opkomen dan zullen wij u hier antwoord op geven:

– Nee, dit was nog niet alles, lees hieronder verder als u de tijd en zin heeft.

– Wij doen zoveel mogelijk maar soms kunnen wij beter een nieuwe versie uitbrengen en overige verbeteringen meenemen in een volgende update, wij willen u zoveel mogelijk gemak en zo min mogelijk hinder bezorgen.

– Soms als wij hard bezig zijn en zaken veranderen/verbeteren slopen wij hiermee onbedoeld andere onderdelen van de RitMeter app, normaal gesproken komen wij deze tegen wanneer we vervolgens onze code nalopen. Mochten we het daar (nog) niet opmerken, dan hebben wij een Alpha test draaien waarbij de nieuwe versies intern worden getest en problemen in ‘normale gebruikssituaties’ derhalve kunnen worden opgemerkt. Hierna schieten we de apps in de Beta test, dit betreft een groep met actuele gebruikers die de app ook daadwerkelijk gebruiken. Als dit geen verdere problemen oplevert dan pas schuiven wij de app door naar productie.

Maar toch sluipen er fouten in, deze worden niet altijd opgemerkt omdat ze niet bij iedereen voor komen, niet iedereen de bepaalde functionaliteit gebruikt of omdat we worden lastig gevallen door boosaardige destructieve kabouters.

– Mocht u problemen ondervinden dan vernemen wij dit graag zo snel mogelijk van u, u kunt dit melden per e-mail of gemakkelijker nog, via het contactformulier. Op het contactformulier staan enkele velden die ons helpen uw account te vinden zodat wij extra data erbij kunnen zoeken. Als u in het bericht vervolgens uitlegt wat u ervaart, hoe u eventueel denkt dat het komt en of u verder nog bijzonderheden heeft opgemerkt dan zullen wij dit spoedig oppakken en gaan onderzoeken. Elke melding wordt serieus genomen en behandeld, het is voor ons ook van groot belang dat alles werkt.

Welke versie van de RitMeter app gebruikt u? U kunt dit zelf controleren in… de RitMeter app. Als u in de RitMeter app naar de instellingen gaat, hier naar beneden scrollt tot u bij het kopje “Info” bent dan ziet u daar de informatie die voor u en ons van belang is. Hier staat het e-mailadres waarmee u bent ingelogd in de RitMeter app, uw RitMeter klantnummer (handig om door te geven bij communicatie met ons) en last but not least de huidige versie van de RitMeter app. Als hier na het lezen van dit blogbericht een versie staat die lager is dan RitMeter versie 2.3.4, dan is het hoog tijd om uw RitMeter app te updaten.

Heeft u verder nog vragen? Dan kunt u deze bij ons achterlaten via het contactformulier. Wij zullen u dan zo spoedig mogelijk (binnen 3 werkdagen) voorzien van een antwoord.

RitMeter Betatesting:

Naast al deze informatie hebben wij aan u als gebruiker ook nog een vraag/verzoek, bent u geïnteresseerd om deel te nemen aan het RitMeter Betatesting programma? Dan verwijzen wij u graag naar de blogpost over RitMeter Betatesting, daar kunt u de informatie lezen en zien hoe u uzelf kunt opgeven. Wij kunnen testers voor ieder platform (iOS 8+, WP8+ en Android) goed gebruiken om de RitMeter app naar een hoger niveau te kunnen brengen qua gebruiksgemak en werking van het geheel.