Storing opgelost
Beste mensen,
Wij kunnen u gelukkig het goede nieuw mededelen: wij hebben de storing opgelost.
Alles draait weer en vanmorgen hebben wij de routekaart op het RitMeter Webportaal ook weer geactiveerd.
Wat was de oorzaak?:
De oorzaak van het geheel lag bij één van onze hosting providers. Deze had afgelopen zaterdagavond een update gedaan welke (naar nu is gebleken) niet volledig correct was verlopen. Hierdoor konden onze servers onderling geen verbinding meer maken met de vele problemen die u en wij hebben ervaren als gevolg.
Hoe hebben we dit opgelost?:
Om het probleem op te lossen zijn wij eerst op zoek gegaan naar de oorzaak van het probleem. Dit vereiste veel zoek- en analysewerk omdat we er eerst achter moesten komen waar het fout was gegaan. Aangezien wij niet op de hoogte waren van de update die de hosting provider had uitgevoerd en het probleem zich voordeed op een moment dat wij zelf niet aan het ‘sleutelen’ waren moesten we heel langzaam en stapsgewijs van buitenaf naar binnen terugwerken naar de oorzaak van het probleem.
Hierbij hebben wij eerst gekeken of de apps, danwel het het RitMeter Webportaal de oorzaak van de storing was. Aangezien deze allemaal problemen ondervonden wisten we dat we het in de servers moesten zoeken. Om u minder hinder te veroorzaken hebben wij toen de routekaart uitgeschakeld zodat u in ieder geval weer gebruik kon maken van het RitMeter Webportaal. Hierna was het een kwestie van ‘pinpointen’ welke server de fouten genereerde en deze verder uit te pluizen. Hiervoor hebben we uiteindelijk zelfs de desbetreffende server geheel leeggehaald en opnieuw opgezet. Dit mocht allemaal echter niet baten, tot het moment dat we met de herbouwde server een ongewone test uitvoerden. Dit bracht als resultaat dat deze server geen verbinding kon leggen met onze andere servers.
Toen we dit eenmaal hadden uitgevonden was het een kwestie van contact leggen met de hosting provider, deze zouden achter ons probleem aangaan maar konden niet voorspellen hoe lang het zou gaan duren. Derhalve hebben wij een andere server van ons gebruikt als ‘invaller’ en hierop de benodigde zaken ingesteld. Vervolgens hebben wij het verkeer omgeleid via deze tijdelijke vervanger en zijn we sinds gistermiddag, +/- 16:00 uur weer online, werkzaam en kon het sein storing opgelost worden gegeven.
Vanochtend hebben we ook de routekaart op het RitMeter Webportaal weer geactiveerd zodat u ook uw routes weer kon zien. Omdat alles nu weer volledig actief is en we nu ook daadwerkelijk kunnen spreken van “storing opgelost”, plaatsen wij nu deze blogpost zodat u meer informatie heeft over de achtergrond en oorzaak van de problemen.
Opmerking:
Omdat wij er niet tevreden over zijn dat dit is voorgevallen zonder dat wij hier zelf schuldig aan zijn, gaan wij bezig om de verschillende zaken zo te veranderen dat wij nog minder afhankelijk zullen worden van de genoemde hostingprovider. Omdat wij hierbij wel enkele zaken moeten omschakelen kan het voor komen dat er soms een aantal seconden geen verbinding of een ‘hik in de verbinding’ kan voor komen. Dit zal in dat geval echter zo minimaal zijn dat u hier in feite geen hinder van zult ondervinden. Toch wilden wij u wel vast de melding doen, zodat u weet dat wij druk werken aan het verder verbeteren van onderliggende lagen van de infrastructuur van de RitMeter diensten.
Contact opnemen bij problemen:
Mocht u nu nog steeds hinder, problemen of fouten ondervinden, dan verzoeken wij u vriendelijk om contact met ons op te nemen zodat wij u kunnen helpen bij het oplossen van uw problemen.
Met vriendelijke groet,
Het RitMeter Team.