Om de kwaliteit van onze RitMeter Services verder te verbeteren zijn wij constant aan het controleren en optimaliseren van ons data verkeer. Met de hoeveelheid ritten die wij elke dag administreren moet onze kwaliteit uitstekend zijn. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben en dat willen wij niet.
Data synchroniseren
De ritten registratie van onze klanten vindt plaats op hun mobiele telefoons, hun smartphones. Zodra de rit geregistreerd is moet deze, zo snel als mogelijk, naar de RitMeter Server toe. Om de rittenadministratie compleet en goed te houden moeten de geregistreerde ritten naar de RitMeter server toe. Als back-up mocht de telefoon vallen en kapot gaan of als deze gestolen wordt.
Data niet te synchroniseren
Uit de praktijk blijkt dat er toch veel scenario’s zijn, waarbij de ritten niet gesynchroniseerd kunnen worden met de RitMeter Server.
Een bekend voorbeeld is een rit afsluiten in een parkeergarage. Diep in de betonnen parkeergarage hebben we géén GPS meer en géén verbinding meer met het Internet. Meestal lukt het ons wel om het adres goed voor te stellen, hiervoor was heel wat technisch vernuft nodig, maar het registreren van de rit op de RitMeter Server kan op dat moment niet. Er is simpelweg geen verbinding meer met het Internet.
Een tweede voorbeeld is een rit registreren in het buitenland. Omdat klanten bewust omgaan met hun databundel hebben ze “roaming” aanstaan. Bij het overschrijden van de lansgrenzen is het niet langer mogelijk om het Internet op te gaan. Ook dan kunnen we de ritten niet registreren op onze RitMeter Server.
Een derde voorbeeld is minder bekend, namelijk thuis of op de zaak aankomen. Op dat moment herkent de telefoon alvast het bekende WiFi netwerk en begint over te schakelen naar het WiFi netwerk. Tijdens dit overschakelen kunnen we ook geen ritten registreren omdat we simpelweg geen verbinding met het Internet hebben. De mobiele data is al afgeschakeld en de Internet verbinding via WiFi is nog niet opgebouwd. Als we zouden wachten in de auto, dan zou de verbinding opgebouwd worden en dan kunnen we synchroniseren. In praktijk stappen we natuurlijk gelijk uit en doen we de telefoon uit.
Allemaal scenario’s waarvan onze klanten zich (terecht) niet bewust van zijn. Het moet gewoon werken en dat doet het ook. Zodra we weer een verbinding hebben en RitMeter actief is, dan synchroniseren wij de data weer voor u.
Bewust maken
Om u te informeren over het feit of u data al gesynchroniseerd is hebben wij een waarschuwingsscherm ingebouwd in RitMeter. Wanneer uw gegevens nog niet gesynchroniseerd zijn met de RitMeter Server krijgt u onderstaand scherm te zien.
Op dit scherm melden wij u dat de data nog niet gesynchroniseerd en kan u bevestigen wat u wilt doen. U kunt “Nee” kiezen en wachten tot de data wel gesynchroniseerd is of u kunt “Ja” kiezen. Zodra u dan gaat rijden en RitMeter actief blijft, gaat u data op de achtergrond gesynchoniseerd worden.
Waarom is dit belangrijk?
Wanneer u, om welke reden dan ook, een rit wilt aanpassen op de RitMeter Server is het belangrijk dat alle ritten zijn gesynchroniseerd. Omgekeerd geldt dat overigens ook. Als u een aanpassing heeft gedaan, is het verstandig op te synchroniseren. U kunt nu eenvoudig controleren of u data gesynchroniseerd is door RitMeter te openen en onder in uw scherm te kijken. Daar staat wanneer uw data voor de laatste keer is gesynchroniseerd.
Leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijker!