Betatesters voor RitMeter gezocht

RitMeterAndroid, Applicatie, iOS, RitMeter, Windows 10 Mobile, Windows Phone 8

Lieve gebruikers van RitMeter (Ok, dit klinkt wel heel erg slijmerig… We gaan het opnieuw proberen)

Beste kilometervreters, (ah dat is beter ^^)

{Opgepast, “lang” blogbericht!}

Na een radiostilte van twee weken, hier weer een beetje “kabaal” van RitMeter. Waarover gaan we het ditmaal hebben, weer een nieuwe versie? Nope. Dit keer hebben wij een oproep aan jullie als gebruikers van de RitMeter app, deze oproep heeft mede te maken met de meest recente versie van RitMeter (v2.3.8). Wij zullen u uitleggen hoe dit in elkaar steekt:

De situatie:

Wij zijn tot de ontdekking gekomen dat deze versie (voor zover ons bekend alleen op iOS) een erg vervelende bug bevatte. “Maar jullie hebben toch Alpha- en Betatesters waar updates langs lopen voordat ze worden losgelaten op het algemene publiek?” Dat klopt, wij hebben inderdaad een Alpha test met een klein aantal gebruikers waarin wij de stabiliteit van de RitMeter app testen. Pas als de app geen (grove) kuren vertoond, dus met andere woorden als wij zelf niks kunnen vinden qua problemen in een update, dan pas stroomt deze door naar onze betatesters.

Betatesters:

De betatesters, dit is een groep met gebruikers die het niet erg vinden om de nieuwste versie van de RitMeter app te draaien/gebruiken en hierdoor als eerste bugfixes, verbeteringen en nieuwe toevoegingen kunnen benutten. Natuurlijk heeft al het positieve ook een keerzijde… Het is mogelijk dat de RitMeter betatesters een versie voor de kiezen krijgen die één of meerdere bugs bevatten. Doorgaans zijn dit kleine problemen als tikfoutjes of een klein beetje zichtbare chaos, soms echter is het ernstiger en dan werkt een knop niet of functioneert er iets niet. De kracht van deze groep betatesters is echter dat zodra ze ons ervan op de hoogte brengen, wij hier direct in kunnen duiken, met deze personen schakelen/communiceren en zodoende het probleem kunnen opsporen. Hierna gaan wij volop bezig om de fout(en) te herstellen en de problemen op te lossen waarna wij een update maken voor RitMeter die het probleem oplost. Vervolgens plaatsen wij de update direct in Beta waardoor de betatesters hun ‘probleemversie’ kunnen updaten. Mede omdat hier geen uitgebreide controle van de platformen (iOS/Android/Windows Phone -> Apple/Google/Microsoft) overheen hoeft kunnen wij de update doorgaans binnen enkele dagen, soms zelfs binnen enkele uren realiseren dit is soms sneller dan wij de e-mails beantwoorden.

Het bovenstaande scenario is uiteraard alleen te bereiken wanneer er voldoende betatesters zijn zodat de app onder allerlei verschillende gebruikssituaties/-omstandigheden is gebruikt. Door schade en schande (het doorkomen van een bug naar de productieversie) zijn wij erachter gekomen dat het huidige aantal betatesters niet toereikend is.

Wij zijn de betatesters dankbaar:

“Willen jullie zeggen dat de huidige betatesters het slecht doen?” Nee, zoiets beweren wij allerminst. Wij zijn de huidige betatesters juist erg dankbaar en zijn blij dat ze nog steeds netjes in de groepen met betatesters zitten, updates uitvoeren van hun RitMeter app en feedback leveren. Maar zoals zojuist gezegd, er zijn vele verschillende scenario’s en deze kunnen alleen allemaal worden getest als er van elk scenario enkele betatesters zijn. Vergelijk het hiermee, als er een enquete onder alleen vrouwen, alleen mannen, alleen jongeren of juist alleen ouderen zal worden gehouden dan is dit niet representatief voor onze samenleving. Zo werkt het ook op het gebied van apps, er zijn verschillende platformen, devices, routes, ritlengtes, handelingen etc. etc. (om alles uit te tekenen zou ervoor zorgen dat u de komende uren nog aan het lezen bent)

Meer betatesters nodig:

“Ah, dus jullie willen meer betatesters krijgen voor RitMeter?” Dat begrijpt u volkomen juist. Om de RitMeter app verder te blijven ontwikkelen en hierbij te voorkomen dat bugs als bij v2.3.8 ontstaan. (Om de nieuwsgierigheid te stillen: Bij deze bug was/leek de rittenlijst leeg of bijna leeg, hoewel de data er wel was werd deze niet getoond. Beeld u eens in dat u de RitMeter app opent en waar u eerder vandaag nog een rit heeft gemaakt ziet u nu plots een lege lijst… Goed voor een flinke schrikreactie zoals u zich wellicht kunt voorstellen.) Dat iets als dit gebeurt is erg vervelend voor de gebruiker en daarmee ook vervelend voor ons, wij beschouwen het als een smet op ons blazoen aangezien wij proberen om degenen die de productieversie van RitMeter gebruiken een zo positief en stabiel mogelijke ervaring te bieden. Vandaar ook deze oproep.

Oproep(en):

“Uhm… Oproep? Welke oproep dan? Jullie hadden het aan het begin al over een oproep maar ik heb nog niets ervan gezien.” U heeft wederom gelijk en we dwalen af in onze drang om jullie zoveel mogelijk duidelijkheid en transparantie te bieden. Maar nu dan daadwerkelijk de oproep, of wacht… Laten we er 2 oproepen van maken:

  1. RitMeter zoekt betatesters (voor alledrie de platformen), hieronder meer uitleg
  2. Mocht u iets vreemds ervaren, meld het dan zo spoedig mogelijk direct aan ons (wederom hieronder meer uitleg)

Oproep 1: Gezocht RitMeter betatesters!:

De eerste oproep is voor nieuwe betatesters, er kunnen (in principe) nooit genoeg betatesters zijn voor iets als de RitMeter app. Om deze reden zijn wij dan ook naarstig op zoek naar nieuwe/extra betatesters. Hierbij dienen deze personen zich er wel van bewust te zijn dat:

  • Het “zijn” van betatesters, twee zijdes heeft met betrekking tot de RitMeter app (enerzijds de bugfixes, vernieuwingen en uitbreidingen maar anderszijds de mogelijke bugs die erin kunnen voor komen)
  • Het niet verplicht is om uzelf aan te melden voor de RitMeter betatesters
  • De betatesters met regelmaat een update van de RitMeter app ontvangen, hierdoor verkrijgt u meer updates dan ‘normale gebruikers’
  • Er geen andere beloning tegenover staat dan onze dank, de eer, het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van de RitMeter app en natuurlijk dat men als eerste over nieuwe zaken beschikt
  • U zich op elk gewenst moment kunt terugtrekken uit de RitMeter betatesters en weer kunt overstappen op de productieversie zonder enige repressailles, u bent en blijft zelf vrij om te kiezen
  • Uw privacy niet in het geding is, wanneer u zich aanmeld bij de betatesters zal er nog steeds niets aan gegevens worden verstrekt anders dan aan uzelf
  • Als u na dit alles interesse heeft, u de onderstaande informatie kunt gebruiken om uzelf aan te melden bij de RitMeter betatesters

Deelnemen als Beta tester:

Ook u kunt zichzelf laten opnemen in de groep van RitMeter Betatesters. Om uzelf op te geven ontvangen wij graag de onderstaande informatie van u via ons contactformulier.

Ik wil mijzelf bij deze graag aanmelden als tester voor RitMeter.

Platform: {iOS, Android of Windows Phone/Windows 10 Mobile *}
KlantNr.: {Uw RitMeter klantnummer, mits u hierover beschikt}
E-mail: {Let Op! Belangrijk!: Het e-mailadres dat gebruikt wordt voor RitMeter **}

* Qua platformen is het niet mogelijk om te Beta testen op Windows Phone 7 of een iOS versie lager dan iOS8, dit is veroorzaakt door de restricties van respectievelijk Microsoft en Apple. Derhalve kunt u zich alleen aanmelden met: iOS 8 of hoger, Windows Phone 8 of hoger, Android 2.3 of hoger.
**:
– In het geval van Android uw Google Play Store email als dit afwijkt van het RitMeter e-mailadres ***
– In het geval van Windows Phone/Windows 10 Mobile, uw LiveID/Microsoft Account als dit afwijkt van het RitMeter e-mailadres ***
– Voor iOS is het alleen nodig dat u een e-mailadres gebruikt waarvan de e-mail binnenkomt op uw mobiele device ***
*** De reden dat wij het specifieke e-mailadres nodig hebben waarmee u bent ingelogd op uw mobiele device, is dat wij het desbetreffende account toegang dienen te verlenen via de Google Play Store, Windows Phone Store of Testflight.

Voor ondersteuning kunt u altijd contact met ons opnemen zodat wij u verder kunnen helpen.
Wat is mijn klantnummer & RitMeter e-mailadres?:
RitMeter gebruikersgegevens in de app:

  • Start uw RitMeter app
  • Ga naar Instellingen
  • Scroll naar beneden
  • Onder het kopje “Info” staat [RitMeter – Emailadres], [RitMeter – Klantnummer] en [RitMeter – Versie]
  • Het e-mailadres dat hier staat is het huidige e-mailadres dat is gekoppeld aan uw RitMeter account
  • Het klantnummer dat hier staat is het klantnummer van uw RitMeter account
  • De versie die hier staat, is de versie van de app die u op dit moment in gebruik heeft

Oproep 2: Graag feedback via direct contact:

Een ander punt waar wij met regelmaat mee te maken hebben zijn de beoordelingen/reviews/recensies in de verschillende App Stores. Uiteraard is het goed wanneer u feedback geeft op de app door deze te beoordelen in de App Store (van uw platform). Hoewel wij uiteraard streven naar een 5-sterren beoordeling van iedereen kan het gebeuren dat mensen ons met minder beoordelen wegens nadelige of slechte ervaringen, dit is uw goedrecht als gebruiker. Echter wanneer u een probleem tegenkomt binnen RitMeter dan hebben wij het verzoek om dit te melden aan ons via ons contactformulier en niet in de beoordeling welke op de App Store staat.

“Ja haha die is mooi, dus als jullie lopen te prutsen dan mag niemand het weten en daarom willen jullie het niet in de App Stores hebben staan!?!” Ja en nee, hoewel een nadelige tekst in de recensies een direct nadelig effect voor ons kan hebben is dit niet de reden waarom wij u verzoeken het direct aan ons te laten weten via ons contactformulier. Dus laten we het anders stellen, als u van mening bent dat anderen moeten weten hoe en wat, dan mag u dit in de App Store laten weten maar… Laat het daarnaast ook direct aan ons weten.

“Waarom zou ik dat doen? Als het in de App Store staat is het toch duidelijk?” Als het daar staat dan is het duidelijk voor u, het is zichtbaar voor anderen die dit lezen en voor ons als ontwikkelaar is het ook (alleen maar) zichtbaar. In de App Store van iOS kunnen wij hier helemaal niets mee, voor de andere twee stores kunnen wij een respons geven maar dan nog hebben wij de gegevens van de melder er niet bij. Dus concreet kunnen wij niets uitrichten tegen het gevonden probleem omdat wij geen idee hebben welke gebruiker het heeft ervaren. Vandaar ook ons vriendelijke verzoek aan u, ondervind u een probleem, laat het ons weten via ons contactformulier. Alleen dan zijn wij in staat om het probleem na te lopen en kunnen wij trachten om dit te verhelpen. Als u het meld in een App Store, meld het dan ook aan ons en geef ons een kans om de fout te herstellen. (alvast bedankt voor het bieden van deze kans)