Pas op met dubbel klikken

Rob 1, Apple iPhone, Nieuws, RitMeter

Sinds kort krijgen we van gebruikers te horen dat ze soms een rit kwijt raken. Dat is natuurlijk iets wat wij absoluut niet willen. Onze service is er juist op gericht om geen ritten kwijt te raken. Je mag je telefoon kwijt raken, je auto maar geen geregistreerde ritten. Die ritten moeten ten alle tijden op de RitMeter website terecht komen.

Toch kregen we meldingen dat mensen hun ritten kwijt raakte. Dat kan niet en dat mag niet, dus zijn wij erin gedoken wat dat kan zijn.

Nieuwe versie

We hebben in de nieuwe versies waarover ik eerder al publiceerde, het registreren van de rit verandert en het synchroniseren met de server verder verbeterd. Het aantal klachten verminderde daardoor sterk maar was nog niet helemaal weg. Wat kan het zijn? Wat veroorzaakt het probleem?

iPhone

Het probleem bleek zich te beperken tot de iPhone gebruikers. Daar waren we, hoe gek het ook klinkt, blij mee, want we konden daarmee nog gerichter zoeken. De software functioneerde zoals we bedacht hadden en eerlijk gezegd konden wij de fouten niet vinden. Maar ze deden zich wel voor.

Een van onze mensen ging letterlijk testrijden en daarmee vonden we het probleem. Alle ritten gingen zonder problemen, behalve die ene rit waarbij we even snel uit de auto gingen en ook snel RitMeter afsloten. En snel een app afsluiten op de iPhone is daadwerkelijk het programma afsluiten door dubbel te klikken op de home button. De app wordt dan volledig afgesloten en staat niet meer in het geheugen. En als de app dan nog aan het synchroniseren is met de RitMeter server dan raken we op dat moment inderdaad een rit kwijt.

Is dit een fout van RitMeter? Wij vinden het in ieder geval niet wenselijk?

We hebben enige verbeteringen doorgevoerd in onze algoritmes waardoor het probleem minder vaak voorkomt. Maar het is niet weg. Wees dus voorzichtig met het volledig afsluiten van de app. Het spaart geheugen en batterij duur, maar het kost je een rit.

Enig geduld en je behoudt ook je rit.