Nieuwe Beta versies

Ritten wijzigen op mobiel

Rob Android, Apple iPhone, Geen categorie, Nieuws, RitMeter, Technologie 18 Reacties

Ja, jullie lezen het goed. Ritten wijzigen op mobiel! De door jullie meest gevraagd functie in RitMeter komt beschikbaar. En daar hebben wij jullie hulp voor nodig. Wij kunnen dat niet alleen.

Ritten wijzigen op mobiel

De meest gevraagde functie in RitMeter is al jaren, de mogelijkheid hebben om Ritten te wijzigen op de mobiele telefoon. Wij bieden al jaren de functie om ritten te wijzigen maar dat gaat dan altijd via het RitMeter portaal. Veel van onze gebruikers, misschien u wel, vroegen om de mogelijkheid om ritten te wijzigen op hun mobiele telefoon.

Dat was een makkelijke wens en een slimme eis, die voor ons niet heel eenvoudig te implementeren was. Wij moesten om dat mogelijk te maken heel veel wijzigingen in de architectuur van de RitMeter applicatie doorvoeren. Wij kunnen rustig zeggen dat deze architectuur nagenoeg compleet op de kop moest. Ik zal jullie niet vermoeien met alle technische details maar ik kan voor jullie wel een klein tipje van de sluier oplichten.

Altijd een backup

Bij het bouwen en ontwikkelen van RitMeter wilde wij er vooral voor zorgen dat gebruikers hun data niet kwijt kunnen raken. Niet door een ongeluk en ook niet door het te vergeten. Uit ervaringen met black box systemen wisten wij dat bijvoorbeeld bij de verkoop van een auto of het inleveren van een auto, de data in de auto bleef zitten. Als de auto dan verkocht was, kwam je erachter dat de data nog in die auto zat. Mocht je er wel op tijd aan denken dan was het bepaald niet eenvoudig om deze data uit de auto te halen. Zelfs niet voor ervaren IT specialisten.

Ook wisten wij dat bij het vallen van een telefoon, stuk of in de gracht, de data opeens ook weg was. Waardoor je dan opeens geen rittenadministratie had. Dit soort situaties wilde wij kostte wat het kost voorkomen. En zo zijn wij het systeem gaan ontwerpen en bouwen. De belangrijkste uitgangssituatie is dus om altijd de data dubbel op te slaan ofwel altijd een backup te hebben van de data.

Daarbij hebben wij de keuze gemaakt dat de data op de server de juiste data is. Door deze ontwerpkeuze heeft geen van onze gebruikers de afgelopen jaren zijn of haar data verloren, waar wij hartstikke trots op zijn.

Wijzigen van data

Wanneer wij nu de data op de telefoon willen wijzigen, wat een makkelijke actie lijkt, wat is dan de juiste data? En hoe zorgen wij ervoor dat de data op de server op de juiste manier gewijzigd word, zodat onze gebruikers op hun server backup, op hun server data kunnen blijven vertrouwen. Daarvoor moesten wij nogal wat van onze systemen en algoritmes wijzigen. ook konden wij dit niet in één keer doen maar moesten wij dat met kleine gecontroleerde stappen doen, zodat de systemen betrouwbaar bleven werken.

Lang verhaal kort, het is gelukt. Wij hebben de functionaliteit beschikbaar om ritten op de mobiel te wijzigen!

Testers gezocht

Om deze nieuwe functionaliteit in gebruik te nemen is het belangrijk dat deze getest word. Wij willen zeker weten dat deze functionaliteit goed werkt voordat wij deze op iedereen los laten.

Daarom ons verzoek om hulp: wie of wie, wil ons helpen met testen. Zodra u zich heeft aangemeld en de groep compleet is, krijgt deze groep toegang tot de nieuwe functionaliteit en kan zij deze testen. Wij gaat dit nauwkerig volgen en ondersteunen, zodat iedereen zeker weet dat het goed werkt, voordat wij deze functionaliteit in het wild vrijlaten.

Deelnemen als Beta tester:

Ook u kunt deelnemen als RitMeter Beta tester, we hebben RitMeter Beta beschikbaar voor iPhone en Android.

RitMeter Beta voor iPhone:

-Installeer de TestFlight APP (beschikbaar in de AppStore)
-Meld u direct aan via deze link op uw telefoon, u kunt direct de laatste versie van RitMeter Beta installeren.

RitMeter Beta voor Android:

-Meld u direct aan via deze link op uw telefoon, u kunt direct de laatste versie van RitMeter Beta installeren.

Leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijker.

 

Reacties 18

  1. Jeroen Le Grand

    27 aug. ’20

    Volgens mij heb ik al RitMeter Beta voor iPhone van jullie omdat ik al de versie via TestFlight heb.

    Momenteel staat versie 2.3.27 (156) op mijn iPhone.
    Ik kan alleen niet zien of dit de Beta-versie betreft.
    Als ik op het pijltje rechts klik gebeurt er namelijk verder niks.
    Dit is alleen het geval achter “Wat is nieuw?”

    Kunnen jullie aangeven of ik dus inderdaad al de juiste Beta-versie heb?
    Dan weet ik dat ik al mee doe en dus geen verdere aktie hoef te ondernemen.

    Alvast dank.

  2. Patrick Heus

    Goede avond

    Ik wil wel als test mee doen maar als ik de nieuwe RitMeter moet installeren verlies ik mijn historie.
    Is dit op te lossen?

    1. RitMeter

      Beste Patrick,

      Wanneer u de nieuwe versie van RitMeter installeert dan blijven uw gegevens in de RitMeter APP staan.
      Als de APP eerst verwijderd is dan krijgt u uw rit geschiedenis weer terug wanneer u inlogt met hetzelfde e-mailadres.

      Groet RitMeter

  3. Wim

    Als ik mee wil doen als tester moet ik versie 2.4.0 installeren. Echter ik krijg dat op mijn scherm te lezen dat de testversie de huidige app wil vervangen en dat er dan mogelijk gegevens verloren gaan.
    Wat nu te doen?

    1. Leon

      Beste Wim,

      Dank u wel voor uw bericht.

      Normaal installeert u de Update over de oude update heen. De gegevens blijven dan in de RitMeter APP staan.

      Als de APP eerst verwijderd is dan krijgt u uw rit geschiedenis weer terug wanneer u inlogt met hetzelfde e-mailadres. Zorg er altijd voor dat RitMeter een succesvol voltooide synchronisatie heeft gedaan zodat alle ritten zijn opgeslagen op onze servers.

      Met vriendelijke groet,

      RitMeter

  4. Chris

    Ik zal me aanmelden.
    Aanbevolen voor volgende updates
    1. Auto start bij inschakelen van connectie met de bluetooth van de auto. (Ik vergeet hem geregeld te starten)
    2. Integratie met Apple carplay

    1. RitMeter

      Beste Chris,

      Dank u wel voor uw reactie.

      Automatisch starten/voltooien:
      De kilometerregistratie voor uw auto is dusdanig belangrijk dat wij vinden dat het automatisch starten/stoppen een gevaar voor uw sluitende ritten registratie kan vormen met alle gevolgen van dien.
      Daarnaast wordt dit niet door alle telefoons ondersteund.
      Als de RitMeter APP niet meer actief is dan zal deze niet zomaar een rit kunnen starten. U krijgt hier dan ook geen melding van!
      Wij zijn van mening dat u bewust de rit dient te starten en stoppen met een controle van uw kilometerstand.

      Als u er namelijk van uit gaat dat alles automatisch werkt en achteraf blijkt dat er een paar dagen of weken geen ritten zijn geregistreerd, doordat u de APP per ongeluk niet meer actief had staan, wie gaat dit probleem dan oplossen?!

      Apple Carplay:
      Hier is op dit moment nog niet heel erg veel vraag naar. We houden dit onderwerp uiteraard wel in de gaten. Op dit moment staat Apple alleen navigatie en muziek APP’s toe om gebruik te maken van Apple Carplay, het is dus ook de vraag of Apple het gebruik voor RitMeter zal gaan toestaan.

      Groet RitMeter

  5. Marco

    Ziet er top uit, werkt tot nu toe prima.

    Enige wat ik graag aangepast zou zien is dat wanneer ik de KM’s over een periode wil bekijken (in statistieken) ik altijd ‘Eind’ twee keer moet selecteren voordat het werkt. De eerste keer pakt hij altijd 31 december van dat jaar. Dan selecteer je de juiste datum; schiet hij terug naar 31 december. Dan selecteer je weer je juiste datum en pakt hij hem wel. Altijd 2x…
    Dit is overigens op Android 🙂

    Super app tot dusverre trouwens! Gebruik inmiddels 2 jaar met veel plezier!

    1. Leon

      Beste Marco,

      Dank u wel voor uw feedback.
      Het statistieken scherm maakt nog gebruik van een andere datum invoer (pop-up). Op het moment dat we het statistieken scherm gaan verbeteren zal hier ook de nieuwe datum invoer methode gebruikt gaan worden zoals bij het aanpassen van de rit gegevens.

      Met vriendelijke groet,

      Leon
      RitMeter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *