Deze week komt er een nieuwe versie van RitMeter beschikbaar op alle platformen die we ondersteunen. Aan de oppervlakte zult u niets zien veranderen aan het programma hoewel er het nodige is verbeterd.
GPS module
Regelmatig kregen we meldingen van mensen dat hun route niet compleet was. Dat RitMeter gestopt was. Of dat bepaalde ritten wel op de telefoon te zien waren maar niet op de RitMeter website. Wij nemen deze zaken heel serieus en besteden veel tijd en aandacht om deze problemen op te lossen. Het is onze goal om voor gebruikers van RitMeter te zorgen dat zij een goede administratie hebben met zo min mogelijk handelingen. Een afgebroken rit of een rit die nog niet gebackuped, dat vinden wij vervelend.
Wat ons de laatste tijd opviel is dat veel Apple iPhone gebruikers melden dat hun rit afgebroken werd. Dat is vreemd voor een iPhone, omdat deze telefoon volledig multitasking is en dit probleem daarom niet zou moeten voorkomen. Ook bij Android zou dit niet moeten gebeuren. Bij de Windows Phones komt dit voor omdat dit OS niet volledig multitasking is. Als er meer dan 5 processen actief zijn, dan gooit het OS bij het starten van het zesde proces de eerste eruit. Maar bij Apple zou dit niet voor moeten komen.
Het probleem bij deze storingen is het vinden van de oorzaak. Weet je de oorzaak dan kan je op zoek gaan naar een oplossing. Maar hoe vindt je de oorzaak als een rit willekeurig afgebroken lijkt te worden. Met de komst van de iPhone 5 werd het probleem zelfs groter, het kwam vaker voor.
GPS ontvangst
Wij denken het probleem te hebben gevonden. Op bepaalde plekken in het land onder andere bij tunnels, valt de GPS ontvangst weg. Bij het opnieuw vinden van het GPS signaal wordt de GPS sensor geactiveerd en deze geeft een signaal af, dat hij weer beschikbaar is. Bij dit opnieuw initieren van de GPS sensor wordt de rit gestopt en niet meer opnieuw gestart. Dit probleem is nu verholpen in de nieuwe release van de app.
Internet verbinding
Door het oplossen van het GPS probleem hebben we ook gekeken waar een dergelijk probleem zich nog meer voor zou kunnen doen. Bij het verliezen van de Internet verbinding deed zich een zelfde probleem voor. Bij het verliezen van de Internet verbinding tijdens het opslaan van de rit, kan de rit niet gesynchroniseerd worden met de RitMeter server. De rit bestaat dan wel op de telefoon maar niet op de server en dus ook niet op de rapportage.
Na het volledig afsluiten van de RitMeter app op de telefoon, verscheen de rit dan alsnog “zomaar” op de RitMeter website. Dat komt omdat RitMeter checkt of alle ritten op de website staan.
Ook dit probleem hebben we opgelost met de nieuwe release.
Wij hopen dat we hiermee uw ervaring weer kunnen verbeteren en ervoor zorgen dat u goed en zeker uw ritten kan registreren.