RitMeter versie 2.3.10:
Beste mensen, na bijna 2 maanden (!) was het zondag dan eindelijk weer zover, een nieuwe update van uw RitMeter app waarmee deze naar RitMeter versie 2.3.10 wordt gebracht. Gedurende die twee maanden (onze vorige blogpost was van 27 januari 2016 waarin wij v2.3.9 aankondigden) is er op het blog totale stilte geweest. Je kon er een speld horen vallen zo stil was het. Dit betekende echter niet dat wij het RitMeter Blog geheel zijn vergeten, noch dat wij druk bezig waren met duimendraaien. Echter wanneer wij geen interessante informatie kunnen brengen willen wij uw aandacht en tijd niet opeisen met een “nutteloos” blog ter vulling van de leegte. Vandaar dat er nu pas weer nieuws komt vanaf het RitMeter front. Hierbij zullen wij het ‘goedmaken’ door deze blogpost te vullen met veel informatie.
Testversies 2.3.10:
RitMeter versie 2.3.10 is een update die mede vanwege ingrijpende veranderingen betrekkelijk lang als testversie heeft gelopen, zo was de eerste testversie al op 04-02-2016 aanwezig voor onze Alpha testers en konden de Beta testers vanaf 06-02-2016 de update installeren. De laatste versie (welke zondag voor iedereen beschikbaar is gekomen) stond sinds 07-03-2016 beschikbaar voor de Beta testers. Deze mensen profiteren derhalve al twee weken langer van de nieuwste versie, wilt u dit ook? Volg -> deze link <-. Omdat gedurende deze twee weken geen problemen zijn ontstaan of aan het licht zijn gekomen is deze nieuwe versie nu voor u allen beschikbaar.
Veranderingen:
Uiteraard bevat RitMeter versie 2.3.10 veranderingen en verbeteringen, wij hebben hierbij een aantal zaken als focus genomen.
Allereerst enkele bugfixes welke erg technisch zijn (vandaar zullen wij u niet vervelen met de precieze uitleg), die in sommige gevallen konden zorgen voor problemen.
Ook hebben wij wederom de verbinding tussen de RitMeter app en de RitMeter server onder handen genomen, niet omdat deze slecht functioneerde maar wel omdat wij deze verder konden verbeteren. Alle verbeteringen die wij doen aan deze verbinding zorgen voor een ongemerkte kleine verbetering in de snelheid en/of stabiliteit. Echter als u de huidige situatie zou vergelijken met de situatie zoals deze een jaar geleden was dan is er een merkbaar verschil, kijken we twee jaar terug dan is het verschil zelfs ‘flink’. Ondanks al deze verbeteringen blijft het gebeuren dat u een melding “Kan niet verbinden met de RitMeter server, controleer uw internet verbinding.” te zien krijgt. Dit is geen gevaarlijke melding, deze geeft slechts aan dat de RitMeter app probeerde een verbinding te leggen om bijvoorbeeld een synchronisatie van uw data uit te voeren.
Naast dit hebben wij onszelf ook gericht op de ‘performance’ (snelheid/werking) van de app. Hierin hebben wij ook een aantal wijzigingen aangebracht die ervoor zorgen dat de algehele perfomance verbeterd is.
Tevens hebben wij als grootste verandering in RitMeter versie 2.3.10 het gebruik van de GPS ontvanger geheel vernieuwd. Hierdoor werkt de app vloeiender, registreert deze (nog) beter en nauwkeuriger. Deels hieraan verbonden hebben wij tegelijk ook het opzoeken van adressen verbeterd waardoor dit nu met de nieuwe GPS werking en verbeterde manier van opzoeken veel sneller in staat is om u bij vertrek en/of aankomst te voorzien van een adres voor uw huidige locatie.
Om het geheel compleet te maken hebben wij ook opmerkingen van gebruikers ter harte genomen. Er waren meerdere mensen die meldden dat ze niet direct bij de start van een rit het commentaar konden invullen, wanneer men dit wel deed diende dit nogmaals te gebeuren bij beëindiging van de rit (dubbel werk, dus zonde van de moeite) of als men de app open liet op het scherm waar dit dient te gebeuren (het “Rit afsluiten scherm”) dan werd de rit niet geregistreerd omdat op het betreffende scherm de GPS ontvangen werd gedeactiveerd. Met ingang van RitMeter versie 2.3.10 is dit niet langer het geval, blijft de GPS ook op dit scherm actief en is het ook mogelijk om bij de start van een rit naar dit scherm te gaan, commentaar in te voeren, te kiezen voor [Doorgaan] en zal het ingevoerde commentaar bij beëindiging van de rit reeds ingevuld zijn.
Windows Phone 7 ‘losgelaten’:
RitMeter versie 2.3.10 is niet beschikbaar voor Windows Phone 7 en zal dit ook niet worden. Met ingang van RitMeter versie 2.3.10 zullen wij Windows Phone 7 niet langer ondersteunen i.v.m. de sterk verouderde technieken van dat platform die de RitMeter app op vele manieren hinderen in de werking. RitMeter v2.3.9 was dan ook de laatste versie welke beschikbaar was voor het betreffende platform. Wij hebben alvorens deze stap te nemen wel eerst gecontroleerd dat er niet langer gebruik werd gemaakt van dit platform. Voor uw aller informatie, de huidige ondersteunde versies zijn: Windows Phone 8.0+, iOS 7.0+, Android 2.3+, BlackBerry 10+. (+ => deze versie en hoger)
RitMeter Beta tester worden?:
Wenst u een RitMeter Beta tester te worden, dan kunt u in de blogpost van 19 januari 2016 lezen hoe, wat en waarom. Wij kunnen altijd mensen gebruiken die interesse hebben in de nieuwste versies van RitMeter, onder meer om nieuwe zaken goed te kunnen teste voordat wij deze live brengen.
Verzoek voor de Android gebruikers:
Om deze blogpost af te sluiten hebben wij nog een vriendelijk maar dringend verzoek aan onze Android gebruikers. Gebruikt u RitMeter op Android en ontvangt u regelmatig (zonder enige logische aanleiding/oorzaak) de melding “RitMeter was afgesloten” en blijft dit ook zo met deze nieuwe RitMeter versie 2.3.10, dan vernemen wij dit graag van u. Wij ontvangen hierover de laatste tijd enkele meldingen en mede door de oplettendheid van één van onze gebruikers zijn wij achter een mogelijke oorzaak gekomen. Dit willen wij graag testen/bevestigen, vandaar dat wij gaarne met gebruikers die deze problemen ervaren in direct contact komen om onze “oplossing” te kunnen bieden.